Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Blueberrry skrev:Många kloka tankar.
Själv har jag gång avstånd till arbetet men visst det finns laddmöjlighet där ,värre är det för andra hälften där finns inga laddmöjligheter.
Liknande byggd t6 te är hundratusen dyrare och det ska man på något sätt tjäna in.
Man vet aldrig framtiden för hybrider och visst diesel är ju bort inom några år (på nya bilar)
Ren el javisst är kanske framtiden men svårt med alternativ när man behöver en viss dragkapacitet av bilen(och ladd möjligheteri dagsläget)

Bilen som jag har på gång
#B4 Awd Inscription
#Förarstöd
#Teknikpkt med 360 kamera
#Ljuspkt
#Motorstolpkt
#Drag
#Glastak (kanske är onödigt)

Det tycker jag låter absolut vettigt om du inte vill slänga upp pengar på T6. En till sak att räkna med att diesel inte är borträknat utan tvärtom går köra på HVO och klarar övergången till förnybart väldigt bra. Den kommer inte att försvinna på ett bra tag och kommer att vara attraktiv på begmarknaden i många år framöver. Bensinens framtid är mer tveksam och överlever egentligen pga hybridbilarna. Rena bensin, nja...
av Niclas
Blueberrry skrev: sön 31 jan 2021, 18:21 Många kloka tankar.
Själv har jag gång avstånd till arbetet men visst det finns laddmöjlighet där ,värre är det för andra hälften där finns inga laddmöjligheter.
Liknande byggd t6 te är hundratusen dyrare och det ska man på något sätt tjäna in.
Man vet aldrig framtiden för hybrider och visst diesel är ju bort inom några år (på nya bilar)
Ren el javisst är kanske framtiden men svårt med alternativ när man behöver en viss dragkapacitet av bilen(och ladd möjligheteri dagsläget)

#B4 Awd Inscription
#Förarstöd
#Ljuspkt
#Motorstolpkt
#Drag
Har den inte Klimatpaketet? Tänk på att du inte har någon bränslevärmare då.
Panoramataket är nice, inget jag skulle vilja vara utan :)
av Blueberrry
Jodå den har även klimatpkt, glömde det :-) , nu är det bara färgen som fattas. vit eller någon metallic
det kanske blir en kråka på ett papper senare i veckan.
av Niclas
Trevligt!
Jag väntar på en B4 AWD. Har inte valt Motorstolspktet, men har istället Loungepaketet, akustikrutor och tonade rutor.
Köper man privat och bara kör 1000mil/år så blev det på tok för dyrt att köpa laddhybrid så tror B4 är en bra "kompromiss" :)
av Blueberrry
Blueberrry skrev: sön 31 jan 2021, 18:21 Många kloka tankar.

#B4 Awd Inscription
#Förarstöd
#Ljuspkt
#Motorstolpkt
#Drag
Nu är det påkritat :-D
Som ovan men även
#tonade rutor
#laminerade rutor
#panoramatak (var visst inte onödigt) ;-)
#osmium metallic

Nu är det bara att vänta och hoppas att den dyker upp innan 1/4
av specos
B4 och B4....tänk om det hade varit som förr i tiden. Då räckte det med att ange beteckningen. Men en B4 kan ju vara både diesel och bensin idag....
av Mumsmums
Är i precis samma läge. Hybrid eller diesel?? Hybriden är ju så klart betydligt mer pengar ut men å andra sidan finansierar ju skillnaden i fordonsskatt mellanskillnaden på ev finansiering. Ska man dessutom tro att hybriden har ett bättre andrahandsvärde? Svårt det här.
av Blueberrry
Mumsmums skrev: mån 08 feb 2021, 10:42 Är i precis samma läge. Hybrid eller diesel?? Hybriden är ju så klart betydligt mer pengar ut men å andra sidan finansierar ju skillnaden i fordonsskatt mellanskillnaden på ev finansiering. Ska man dessutom tro att hybriden har ett bättre andrahandsvärde? Svårt det här.
Jag förstår ditt dilemma, vad som avgjorde mitt bilval var att i dagsläget har jag ingen möjlighet att ladda bilen hemma.
Visst elbil är troligen framtiden och hybridbilar är en övergång till det. Bor man i villa eller kedjehus med möjlighet att ladda så är det nog det bästa alternativet.
Vet i katten om just hybrider har ett bättre andrahandsvärde men det är min tanke(rätt eller fel får framtiden utvisa).De som ska köpa en sådan begagnad har ju samma problem som vi har nu. Finns laddmöjligheter vid eventuell bostad eller vid arbetsplatsen. Det kommer att kräva ett ordentligt infrastruktursarbete för att det ska finnas tillräckligt med laddplatser
av Lockis
Problemet med 2:a hands värde är att ingen vet hur det ser ut om 3 år.
Man kan tro/tänka men i slutändan så tar det 3 år innan vi får facit.

Som det ser ut just nu är dock 2:a hands värdet på en hybrid bättre än motsvarande diesel/bensin bil. Men det innebär ju inte att du inte får en större kostnad under den tid du har bilen.
Som privatperson måste man nästan kunna räkna hem den extra kostnaden med att kunna köra mycket på elmotorn :-) Samma kalkyl görs ju med en elbil. Men då har man ju inget val utan det är eldrift som gäller. Med hybriden har man backup genom bensinmotorn. Dock kan jag anse att tillverkarna är lite slappa. 10 mil i räckvidd hade varit mer lämpligt :-D är väl änsålänge bara Polestar 1 och bmw x5 45e som har möjlighet att köra dessa sträckor utan laddning?

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]