Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lenileni
Tja!

Min V60 2012 elektrisk handbroms lever sitt eget liv.

Bytte belägg bak på bilen för 2 månader sen utan problem, rengjorde grundligt innan jag monterade allt igen.

När snön kom så började p-bromsen "glappa" dvs fungerade av och till. Kunde göra det flera gånger per dag att den inte gick igång med felmmeddelande "p-broms service erfodras". En timme senare fungerade den som den ska.

Åkte 30 mil i förrgår, stannade och la i p-bromsen som vägrade att släppa.

Försökte radera felkoder och släppa på kolvarna med obd utrustning utan framgång.

Fick tillslut ta av hjulen och manuellt vrida tillbaka kolvarna med 12 volt.

Nu varnar bilen för att p-bromsen inte är helt släppt. Har kontrollerat att bromsarna inte ligger i.

Blir tokig på detta.

Får fram felkod: Styrenhet, ingen information om feltyp. Permanent :crying:
av dannesk
Hur gjorde du med backningen av p-bromsen när du bytte beläggen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Känns hur som att den helt eller delvis i sina splines, kanske sitter elmotorn ej kloss mot oket. Har ts eller någon lossat på elmotorn från oket är det inte helt ovanligt att det börjar krångla så småningom. Så gjorde mina och bytte ut de

Så här kan det se ut då viewtopic.php?f=70&t=154428&p=1366145&h ... r#p1366145
av Lenileni
Har inte lossat motorn från oket utan tog bara loss kontakten och kopplade på ström från ett 12volts batteri
av Lenileni
När beläggen byttes så backade jag kolvarna på vanligt vis med dator. Problemet uppstod häromdan 30 mil hemifrån utan ordentlig utrustning därav nödlösningen.

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]