- fre 29 jan 2021, 13:06
Tja!
Min V60 2012 elektrisk handbroms lever sitt eget liv.
Bytte belägg bak på bilen för 2 månader sen utan problem, rengjorde grundligt innan jag monterade allt igen.
När snön kom så började p-bromsen "glappa" dvs fungerade av och till. Kunde göra det flera gånger per dag att den inte gick igång med felmmeddelande "p-broms service erfodras". En timme senare fungerade den som den ska.
Åkte 30 mil i förrgår, stannade och la i p-bromsen som vägrade att släppa.
Försökte radera felkoder och släppa på kolvarna med obd utrustning utan framgång.
Fick tillslut ta av hjulen och manuellt vrida tillbaka kolvarna med 12 volt.
Nu varnar bilen för att p-bromsen inte är helt släppt. Har kontrollerat att bromsarna inte ligger i.
Blir tokig på detta.
Får fram felkod: Styrenhet, ingen information om feltyp. Permanent
Min V60 2012 elektrisk handbroms lever sitt eget liv.
Bytte belägg bak på bilen för 2 månader sen utan problem, rengjorde grundligt innan jag monterade allt igen.
När snön kom så började p-bromsen "glappa" dvs fungerade av och till. Kunde göra det flera gånger per dag att den inte gick igång med felmmeddelande "p-broms service erfodras". En timme senare fungerade den som den ska.
Åkte 30 mil i förrgår, stannade och la i p-bromsen som vägrade att släppa.
Försökte radera felkoder och släppa på kolvarna med obd utrustning utan framgång.
Fick tillslut ta av hjulen och manuellt vrida tillbaka kolvarna med 12 volt.
Nu varnar bilen för att p-bromsen inte är helt släppt. Har kontrollerat att bromsarna inte ligger i.
Blir tokig på detta.
Får fram felkod: Styrenhet, ingen information om feltyp. Permanent