Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Riktigt vad ett "fritidsbatteri" innehåller har jag inte lyckats lista ut, det skulle ju kunna vara ett batteri optimerat för cyklisk drift men jag misstänker att det är ett vanligt startbatteri som försetts med bärhandtag och lite snyggare färg på höljet :-D
av KalleJ
Stämmer nog man bör inte använda(ladda ur) alla Ah i ett startbatteri, inte ens AGM.
Går man under 12.25-12.2v så börjar ju batteriet sulfatera....

Så att säga 100cykler 75ah ur ett batteri är rätt meningslöst skulle säga att det inte ens klarar så många.

LADDNING BATTERISPÄNNING (VID + 25 °C)
100 % 12,72 V
75 % 12,5 V
50 % 12,15 V
25 % 11,9 V
0 % 11,4 V
av volvoc70cab
Svar från olika inlägg är olika teorier. Men faktum är att batteriet fungerar alldeles utmärkt efter 20 år. Ps. bilen körs mest kortare sträckor !
Användarvisningsbild
av lennarte
volvoc70cab skrev:Svar från olika inlägg är olika teorier. Men faktum är att batteriet fungerar alldeles utmärkt efter 20 år. Ps. bilen körs mest kortare sträckor !
Visst kan det hålla länge, bytte på frugans Passat av ren säkerher när vi skulle till fjällen för något år sedan. Batteriet var då 13 år gammalt och till synes helt friskt. Men risken att bli ståendes med kasst batteri i -20° fällde avgörandet. Där var då förmodligen inte mer 1/2 effekt kvar. Det räcker vintertid på en bensinmotor i södra Sverige men knappast norröver.
av Libbe
Erik Å skrev: fre 15 jan 2021, 19:52 Riktigt vad ett "fritidsbatteri" innehåller har jag inte lyckats lista ut, det skulle ju kunna vara ett batteri optimerat för cyklisk drift men jag misstänker att det är ett vanligt startbatteri som försetts med bärhandtag och lite snyggare färg på höljet :-D
Det var väl sedemera OK som gav det begreppet "Fritidsbatteri" i deras butiker? På deras vanliga Standard Batterier som sålts i åratal.
-Dom kända Batteritillverkarna hade banne mig inget "Fritidsbatteri" i sina sortiment. OK ville ha en bredare Publik till butikerna,husvagnsägare o båtfolket.........
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Libbe skrev: tor 21 jan 2021, 03:42
Erik Å skrev: fre 15 jan 2021, 19:52 Riktigt vad ett "fritidsbatteri" innehåller har jag inte lyckats lista ut, det skulle ju kunna vara ett batteri optimerat för cyklisk drift men jag misstänker att det är ett vanligt startbatteri som försetts med bärhandtag och lite snyggare färg på höljet :-D
Det var väl sedemera OK som gav det begreppet "Fritidsbatteri" i deras butiker? På deras vanliga Standard Batterier som sålts i åratal.
-Dom kända Batteritillverkarna hade banne mig inget "Fritidsbatteri" i sina sortiment. OK ville ha en bredare Publik till butikerna,husvagnsägare o båtfolket.........
Att batteritillverkarna inte hade något "Fritidsbatteri" i sina sortiment berodde väl bara på att de istället kallade dem "Förbrukarbatterier", dvs med lägre startström men bättre cykeltålighet. De har ju funnits i evigheter i båtbranchen och för tex el-truckar.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]