Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoTransmission
Vad som hänt kan jag tyvärr inte svara på utan felsökning.
Låter som den tappar tryck någonstans.
det kan vara vad som helst tyvärr.
/Stefan
av v70 2,5T - 99
AutoTransmission skrev:Jag har lokal i Vingåker (södermanland).
Ett bra sätt att förlänga livstiden på växellådan är oljebyten och en extra oljekylare.
På 4t65e (s80)mf kan man ochså byta oljefilter som sitter i tråget på växellådan.
På 55-50sn och 50-42le (850,s70,v70)mf sitter oljefiltret inbyggt i lådan och den mäste därför demonteras och klyvas.

/stefan
jag har en v70N 170 hk automat ( vanlig 5 ? stegs adaptiv )
samt en s60 2,4T - 00 GEARTRONIC / automat ....
vilken modell av automatlåda har jag på dessa ? 4t65e ?????

sitter det filter lättåtkommligt innanför tråget på dessa? om man ska lämna in på sköljing / oljebyte i förebyggande syfte , samt vad är skäligt att betala för det isåfall ??

v70n snart 12 000 mil , s60 knappt 5 000 mil :D
av AutoTransmission
Hej du har AW 55-50sn i båda dina bilar.
Filtret sitter på dessa inbyggt i växellådan.
Priserna för sköljning varierar, ring din lokala volvo återförsäljare och hör med dem. Annars är du alltid välkommen att slå oss en signal.
/Stefan
av jbl
Ventilpaketet med solenoider Volvo verkstan pratar om är kontrolsystemet av lådan. Volvo har laborerat med programvaror för att blandannat ändra på oljetrycket.

Jag har laddat 2-3 olika uppgraderingar på en S80 2.4T-01 då bilen endast var mellan 1-2 år gammal och hade gått mellan 2500-3500mil. Detta avhjälpte inte felet som bestod av att den lade i friläge så att motorn rusade i varv mellan 2:an och tredje växeln. Oljan var som ny ska tilläggas. Verkstan pratade till slut om att byta ut kontrolsystemet men då var jag less på att ha automat.

Det slutade med att jag bytte in den mot en manuelt växlad istället.

Det kommer dröja länge innan jag kommer att köpa en med automat igen.
av AutoTransmission
jbl skrev:Ventilpaketet med solenoider Volvo verkstan pratar om är kontrolsystemet av lådan. Volvo har laborerat med programvaror för att blandannat ändra på oljetrycket.

Jag har laddat 2-3 olika uppgraderingar på en S80 2.4T-01 då bilen endast var mellan 1-2 år gammal och hade gått mellan 2500-3500mil. Detta avhjälpte inte felet som bestod av att den lade i friläge så att motorn rusade i varv mellan 2:an och tredje växeln. Oljan var som ny ska tilläggas. Verkstan pratade till slut om att byta ut kontrolsystemet men då var jag less på att ha automat.

Det slutade med att jag bytte in den mot en manuelt växlad istället.

Det kommer dröja länge innan jag kommer att köpa en med automat igen.
Friläge mellan 2an och 3an är ett hårdvarufel i lådan.
Tyvärr syns det ganska ofta.
Och avhjälps med en renoveringssats. :wink:

/Stefan
av Brillo
Bigs skrev:Jag hijackar tråden och slänger in en liten fråga också med förhoppning om ett bra svar:

Jag har en S80 T6 -99 med Geartroniclåda. Den har gått snart 19k
Jag har ägt bilen snart två månader och har nåt fel på lådan.
Om jag har förstått det hela rätt så händer det ibland (inte alltid alltså) att den inte låser tvåans växel utan varvet liksom går upp för högt och sedan slänger den i trean. När det händer får jag dels ett felmeddelande som säger "Serv. Växellåda omedelbart" och så tänds lampan som indikerar emissionsproblem. När detta händer så verkar den stanna på trean och vill inte växla mer förrän jag har stängt av motorn och startat den igen.

När det hände första gången så bokade jag tid hos Bilia i Täby och de tittade på bilen i fem minuter, ringde mig och sa att lådan hade rasat. Eftersom jag inte var nöjd med svaret (Jag körde ju bilen dit) så hämtade jag den och bad att få återkomma. Jag har tittat på oljan med mina minst sagt väldigt ovana lekmannaögon och den ser ljus och fin ut, mängden antar jag är okej, ungefär i mitten på stickans markeringar.

Nu undrar jag förstås om det verkligen är så att lådan har/är på väg att gå sönder (byte kostar ca 70.000:- enligt Bilia i Täby) eller om det är något enklare problem? Detta händer som sagt inte hela tiden, utan bara ibland. I övrigt går den jättefint och jag antar att den växlar normalt. Jag har inte ägt en bil med en sån här växellåda förut så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av den.

Kanske Stefan har något bra tips på vad jag ska göra?
Har en likadan bil o exakt samma fel.
På Volvoverkstaden här säger dom att det är en hydraulventil i lådan som kärvar, kostar ca 15 papp.
Lampan till emissonerna tänds enligt dom för att styrenheten får signaler från b.la. lådan.
Styrenheten tror då att dessa signaler är opålitliga eftersom lådan har ett fel registrerat.
För att släcka "lamda"lampan måste man först nolla felkoden på lådan sedan börja om och släcka felkoden på emissionerna.

/Brillo

PS kommer nog att höra av mig till AutoTransmission ang. min låda DS
av sportbilsentusiasten
AutoTransmission skrev: Friläge mellan 2an och 3an är ett hårdvarufel i lådan.
Tyvärr syns det ganska ofta.
Och avhjälps med en renoveringssats. :wink:

/Stefan
Är detta hårdvarufel fixat på senare årsmodeller?

jag funderar på att köpa en V70/XC70 (2005 eller nyare) alt XC90 (alla årsmodeller) - har de samma låda?
av jbl
V70, XC70, S60 har samma låda fram till 2005. Det felet förekommer. Vet inte om det har minskat i frekvens.

Det lustiga är att Aisin Warner har skyllt på att Volvo inte kan programmera sina lådor. Det är ju verkligen ett hårdvaru problem.
av Stefan62
Hade maskinskadeförsäkringen betalat om bilen gått mindre?
AutoTransmission skrev:Hej alla glada!

Jag heter Stefan och har en nystartad verksamhet som är speciellt inriktad på renovering av automatväxellådor.
Jag har jobbat mycket med volvo s80,s60,850,s70,v70 mf.

Jag hjälper gärna till vid både renoveringar eller frågor här på forumet.

Mvh Stefan
Hej Stefan,

Jag har ringt dig nu under 1,5 dag för att snacka lite om uppgraderingar av AW50-42 lådan, men tyvärr så svarar du inte på telefon :(

Så jag tänkte att jag ställer frågorna här istället då ;)

På TPC skrivs detta:
volvo1618 skrev: Vi håller just nu på att ta fram lådor till våra testbilar (aw50-42le,55-50sn,4t65e)
Dessa blir förutom total renoverade preppade med bla: andra lameller,justerat oljetryck,förstärkt trumma,ny turbin,modifiering av ventilhus och givetvis extra oljekylare.
Nu utför vi även en del tester i mjukvaran.

Så nog kan vi=P

// Stefan -Svensk Växellådsservice i Vingåker
Det jag undrar över är:

1. Vilket fabrikat är det på dom förstärkta lamellerna?
2. Hur justerar du oljetrycket, i lådan eller i TCM'en, eftersom det är TCM'en som styr oljetrycket genom en solenoid på ventilhuset så är jag nyfiken på vilken väg du ändrar trycket?
3. Har turbinen högre stallvarv och är det en svensk tillverkning?
4. Modifierar du ventilhuset själv eller installerar du ett redan modifierat?
5. Mjukvaran som är under utveckling, är det i ECM eller TCM'en?
6. Vad kommer lådan att kosta i slutändan, och vad för garanti lämnar du?
7. Är det Level 10 grejor du installerar?

Vad jag förstått så går det inte att ändra mjukvaran i TCM'en utan riktigt dyra hårdvaror som Volvo själva använder, såvida man inte byter ut chipset mot ett eget.
Men än så länge har jag inte hittat någon som kan läsa programmeringen i TCM'en, rätta mig om jag har fel ok?

Mvh,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Vad gäller temp. på skivorna så &[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]