AutoTransmission skrev:Hej alla glada!
Jag heter Stefan och har en nystartad verksamhet som är speciellt inriktad på renovering av automatväxellådor.
Jag har jobbat mycket med volvo s80,s60,850,s70,v70 mf.
Jag hjälper gärna till vid både renoveringar eller frågor här på forumet.
Mvh Stefan
Hej Stefan,
Jag har ringt dig nu under 1,5 dag för att snacka lite om uppgraderingar av AW50-42 lådan, men tyvärr så svarar du inte på telefon :(
Så jag tänkte att jag ställer frågorna här istället då ;)
På TPC skrivs detta:
volvo1618 skrev:
Vi håller just nu på att ta fram lådor till våra testbilar (aw50-42le,55-50sn,4t65e)
Dessa blir förutom total renoverade preppade med bla: andra lameller,justerat oljetryck,förstärkt trumma,ny turbin,modifiering av ventilhus och givetvis extra oljekylare.
Nu utför vi även en del tester i mjukvaran.
Så nog kan vi=P
// Stefan -Svensk Växellådsservice i Vingåker
Det jag undrar över är:
1. Vilket fabrikat är det på dom förstärkta lamellerna?
2. Hur justerar du oljetrycket, i lådan eller i TCM'en, eftersom det är TCM'en som styr oljetrycket genom en solenoid på ventilhuset så är jag nyfiken på vilken väg du ändrar trycket?
3. Har turbinen högre stallvarv och är det en svensk tillverkning?
4. Modifierar du ventilhuset själv eller installerar du ett redan modifierat?
5. Mjukvaran som är under utveckling, är det i ECM eller TCM'en?
6. Vad kommer lådan att kosta i slutändan, och vad för garanti lämnar du?
7. Är det Level 10 grejor du installerar?
Vad jag förstått så går det inte att ändra mjukvaran i TCM'en utan riktigt dyra hårdvaror som Volvo själva använder, såvida man inte byter ut chipset mot ett eget.
Men än så länge har jag inte hittat någon som kan läsa programmeringen i TCM'en, rätta mig om jag har fel ok?
Mvh,