VolvoB20 skrev:jbl skrev:Jo men tidigare bilar med bak drift hade ingen vinkelväxel. Men jag håller med dig att det borde ju gå att ta fram kraftigare grejer som håller.
Det är ju inga billiga rep som blir om hylsan är sliten. Minst byte vinkelväxel verkar det som. Har man otur så är det byte växellåda också. Nu börjar det kosta flis :shock:
Vinkelväxel har man ju fixat i hundra år i kardanklumpen bak i hundra år.
Splines sitter det ju överallt i drivaxlar och kardanaxel så det är inte heller rocket-science.
Man har alltså konstruerat tokfel eller fått skitkvalite i en del splines.
Eller är det något annat än "kraften" som dödar splinsen, rostar de bort?
Ja...vinkelväxeln och hylsan verkar vara de svaga punkterna. Har varit med om precis samma sak, dvs, att hylsan pajar på en bara några år gammal Haldexbil...så att man måste byta hela vinkelväxeln för ca 14 lax inkl jobb. Man kan ju tycka att en vinkelväxel borde hålla mer än några år, och kanske till och med hela bilens livslängd. eller?