Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Skrev jag otydligt??
XC70 D5 samt bilar med Haldex finns enbart till från
årsmodell 2003 och framåt.
av dali
Jensen skrev:Detta är Chassinr till bilen som det länkades till YV1SZ793731101026 ,Åttonde siffran på en Volvo säger alltid vilken årsmodell bilen har.
Åttonde från höger i så fall. Man brukar säga att det är 10:e från vänster som anger modellåret: Volvo.
av S60AWD2.5T
Jensen skrev:
S60AWD2.5T skrev:
Addict skrev:Ni får ursäkta men detta är verkligen en riktig soppa...

Hittade denna bilen på blocket:
http://www.blocket.se/vi/11901961.htm?ca=10_s

03:a står det, priset är även satt som en 03 och det är väldigt högt...
Då vill man ju ha Haldex systemet.
Men när jag sedan tittade i bilregistret står det årsmodell 2002 och bilen är tillverkad 2002-10...

Vilket awd system har bilen?

Ja det där är en V70 XC dvs en med visco.
Det är illa när märkeshandlare gör fel.
För visst är det väl så at de heter XC70 från och med MY 03?
Ser nu att även volvocars.se kallar 01-03 XC70 på sidan om äldre modeller men inte på själva PDF,en?????????? :roll:

Haldex kom modell år 03 snurrigt värre. Fan trot...
Om du inte vet med säkerhet vilket system som gäller så skall du inte ge missvisande information.
Mycket riktigt så finns D5 endast som MY03- på en XC70, detta är en klockren 03 med Haldex.
Detta är Chassinr till bilen som det länkades till YV1SZ793731101026 ,Åttonde siffran på en Volvo säger alltid vilken årsmodell bilen har.

Angående missvisande information så tar jag åt mig men vafanken inte ens Volvo skriver ju rätt?

Nu var jag i och försig inte tvärsäker........
Användarvisningsbild
av Jensen
Sorry, det jag menade var åttonde siffran från höger visar vilken
årsmodell bilen har.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
VolvoB20 skrev:
jbl skrev:Jo men tidigare bilar med bak drift hade ingen vinkelväxel. Men jag håller med dig att det borde ju gå att ta fram kraftigare grejer som håller.

Det är ju inga billiga rep som blir om hylsan är sliten. Minst byte vinkelväxel verkar det som. Har man otur så är det byte växellåda också. Nu börjar det kosta flis :shock:
Vinkelväxel har man ju fixat i hundra år i kardanklumpen bak i hundra år.

Splines sitter det ju överallt i drivaxlar och kardanaxel så det är inte heller rocket-science.

Man har alltså konstruerat tokfel eller fått skitkvalite i en del splines.

Eller är det något annat än "kraften" som dödar splinsen, rostar de bort?

Ja...vinkelväxeln och hylsan verkar vara de svaga punkterna. Har varit med om precis samma sak, dvs, att hylsan pajar på en bara några år gammal Haldexbil...så att man måste byta hela vinkelväxeln för ca 14 lax inkl jobb. Man kan ju tycka att en vinkelväxel borde hålla mer än några år, och kanske till och med hela bilens livslängd. eller?
av jbl
Ja det bör hålla bilens livslängd om man bara servar grejerna. Byter oljan i vinkelväxeln. Volvo säger ju att den är livstidsfylld. Men prova sug ur oljan så ska ni se att oljan är inte fräsh direkt.

Volvo har tydligen börjat med induktions härdning av hylsan har jag läst. Vi får väl se om det hjälper.
av S60AWD2.5T
Så det räcker INTE med att man lämnar bilen på "vanlig" volvoservice??
Det är illa.............
av Addict
S60AWD2.5T skrev:Så det räcker INTE med att man lämnar bilen på "vanlig" volvoservice??
Det är illa.............
Volvo vägrar ju fortfarande byta växellådsolja i automaterna. Därför håller lådorna bara till 20 000 mil...
av S60AWD2.5T
Nja fast där har man ju andra "regler" för taxi, samt diagnos för lådan.
av jbl
Har man tur så räcker det med Volvos orginal service. Men varför chansa om man bryr sig om bilen och tänker behålla den ett bra tag.

Ett oljebyte är billigt och inte svårt att utföra. Billig försäkring med andra ord.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor