Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Min första Volvo, o vår färd tillsammans har inte börjat så bra, men vi har ett hat/kärlek förhållande, så kanske kärleken ännu kommer fram.

Lite historik om problemen.

Köpte bilen för ca ett halvår sen, den fungerade fint, o visste då redan att fördelningsremmen skulle bytas.
Ja ville ha jobbet gjort med garanti så förde bilen till en verkstad som bytte remmen, och konstaterade med samma att vvt hjulet var sönder, så vi bytte det med samma, tomgången blev inte bra då heller så bytte vvt solenoiden ännu, men inte bra då heller. Bilen gick konstig tomgång, lite hackande o som om de ibland skulle bli en gnista eller två och fattas.

Körde hem bilen och på vägen hem från verkstaden vid en acceleration med fullt gaspådrag, efter en växling, manual alltså, så laddade bilen bara 0,4, fast den tidigare laddat 1,0, med bsr steg 1.

Nu har jag själv gått igenom bilen, samt en verkstad till, men hittar ingen orsak vart helve laddtrycket försvinner.

Bytte tändspolor för tomgången var dålig, samt trögstartad ibland, ingen hjälp.
Bytte cbv membranen på turbon, ingen hjälp, satte in en ipd hd serie.
Gått igenom alla rör mellan turbon och insuget, hittar inga fel, lekage.
Körde in bsr mjukvaran pånytt, ingen hjälp.

Om ja tar loss slangen från wastegaten, laddar den ännu samma 0,4.

Va tror ni om en teori att fjädern inne i wg klockan gått av och ligger på nåt vis opassligt, o förhindrar wg att stänga fullt, alltså att wg ligger lite upp hela tiden o läcker tryck till downpipen?

Eller ska ja börja hitta på nåt sätt att trycksätta coolern för att testa om de finns lekage med högre tryck?
Inget synligt på den iaf.

Vad skulle kunna prövas ännu?

Bilen ger ibland felkod på lmm och vaccuum lekage, men inget lekage hittas, lmm kan väl inte orsaka laddtrycks förlust?

Ni får ursäkta mig om min svenska inte är perfekt, bosatt i Finland o vi använder oss ibland av lite andra ord än ni där i Sverige, men hoppas alla förstår.

-Kalle
Exakt vilken felkod sätts på lmm? Om lmm eller mat / map (sitter i röret precis innan spjället)sätter felkod så kommer styrsystemet bara tillåta grundtryck vilket brukar ligga runt 0,4 bar.

Har du kollat slangen mellan lmm och turbo? Dem kan spricka i vecken.

Verkligen kollat röret som går från turbon och över motorn? Det händer att dem spricker vilket kan ge läckage som är svårt att hitta.

Kollat alla mindre slangar som går till insuget?

Att fjädern i wg skulle gå av är väldigt osannolikt. Normalt så blir fjädern slöare med tiden och orkar till slut inte hålla emot.
Felkoder ecm130a, och ecm1300, 1300 kommer från signaalen, o den kan ju ha kommit när jag drog ur kontakten för att se om bilen gick bättre utan mätaren kopplad.

Kollat röret från turbon över motorn med att täppa till röret med plastpåse och blåsa in luft, o det håller.
Röret mellan lmm och turbon skall jag dubbelkolla ännu. Alla mindre slangar kollat o bytt ut dem som såg dåliga ut.
De kom nya vakumslangar till och från tcv ventilen med bcv ventilen, bytte ju dem med samma.

Skall ännu dubbel och trippelkolla alla slangar.

De som stör mig är ju det att fast ja tog löst slangen från wg så laddar den bara 0,4, hur i världen är det möjligt, magnetventilen har ju då inget med saken att göra?

Skall ta löst batteriet ännu för en längre stund, men förstår inte hur de skulle ha nån betydelse, inga aktiva felkoder.
Men skall göra det ikväll för att ha gjort det också. Hur skall jag få veta om bilen har fått sig i fel läge? Hur skall jag få bort den därifrån? Inga lampor lyser.

Skall byta ännu map sensorn för säkerhets skull, om den sku vara trasig och påstå att de ligger fullt laddtryck helatiden. Men de förklarar nog inte wasregatens funktion, att hur i världen den inte laddar fast slangen är löskopplad?
Ecm1300 är ju att lmm är trasig. Men luften mäts på 2 ställen och jag undrar om 130a kommer ifrån att dem 2 mätningarna inte stämmer med varandra så att den tror att det finns ett läckage.

Att den fortsätter ladda lite kan bero på flera saker: läckage, turbon i sig är dålig, något i avgassystemet som är täppt eller så är fjädern i wastegaten för klen, spräckt avgashus / grenrör. Sen kommer ju även styrsystem försöka hålla ner laddtrycket så länge det finns felkod, men det ska ju gå att få den att ladda mer
0,4Bar är ungefär o,1 Bar högre än normaljusterad "grundladdning", men utan slang på WG borde bilen ladda över 1 Bar innan ECM stannar bränslet.

Om luftfilter/luftfilterhuset är ok, alla slangar, rör mellan MAF och ETM är ok, inkl InterCoolern (trycksätt/röktest hela systemet) , ta bort värmeskölden över turbo/downpipe,
kolla att WG-stången fortfarande hänger på WG-armen, och att WG-fjädern mår bra.

Ta bort downpipe från turbon, kolla turbinhuset: stora /öppna sprickor , bränt/sprucken WG-ventil, skadat avgasturbin?

Kolla smält/sprucken katalysator. (dålig genomströmning i avgassystemet)

Kolla motorns kompression om inget annat dyker upp.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]