Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
halvgute57 skrev: tor 07 jan 2021, 13:47 Mekonomen brukar sälja vattenpumpar med plastskovlar...är nej,nej!
Orginal är bäst..
Ja jag har läst att pumpar med plastskovlar tenderar att inte gå som dom ska. Sen kokar bilen och sen blir det dyrt.
av valln
Bempo skrev: tor 07 jan 2021, 08:09 Du kommer långt med det du kan. Kamrem och vattenpump är inte vanlig eller ordinarie service. Det är många mil/år mellan dessa ska bytas. För en 15 år gammal bil väljer jag att vara stamkund hos en oberoende serviceverkstad som jag har valt och som har goda rekommendationer och låg personalomsättning. Då vet jag vem som skruvar på min bil och de vet vad jag vill.
Mycket klokt att hålla dig med en personlig verkstad!
Tyvärr tror jag Volvoverkstaden ibland sätter någon mindre erfaren, eller inhyrd person, på äldre bilar...
av hno12
valln skrev: tor 07 jan 2021, 18:51
Bempo skrev: tor 07 jan 2021, 08:09 Du kommer långt med det du kan. Kamrem och vattenpump är inte vanlig eller ordinarie service. Det är många mil/år mellan dessa ska bytas. För en 15 år gammal bil väljer jag att vara stamkund hos en oberoende serviceverkstad som jag har valt och som har goda rekommendationer och låg personalomsättning. Då vet jag vem som skruvar på min bil och de vet vad jag vill.
Mycket klokt att hålla dig med en personlig verkstad!
Tyvärr tror jag Volvoverkstaden ibland sätter någon mindre erfaren, eller inhyrd person, på äldre bilar...
Ok det låter iof vettigt då det är billigare och det blir en mer personlig relation mellan personlig tekniker och kund.
Ja så är det nog, dom använder bilen säkert i utbildningssyfte.
Användarvisningsbild
av Clabur
Har haft samma personliga tekniker på Bilia i många år så den teorin håller inte riktigt. Du får välja tekniker själv på Bilia så det är ju bara att ta någon som varit med i matchen länge :-) Funkar finemang. Vad gäller kamrem/ vattenpump så byttes detta för andra gången i bilens historia på min V70 i våras. Bilen hade då gått 23000 mil så milmässigt var det inte dags men max 10 år mellan bytena hade gått. Tekniker såg att vattenpumpen var fräsch efter inspektion i samband med kamremsbytet så inget byte av den behövdes.
av hno12
Clabur skrev: tor 07 jan 2021, 20:58
Har haft samma personliga tekniker på Bilia i många år så den teorin håller inte riktigt. Du får välja tekniker själv på Bilia så det är ju bara att ta någon som varit med i matchen länge :-) Funkar finemang. Vad gäller kamrem/ vattenpump så byttes detta för andra gången i bilens historia på min V70 i våras. Bilen hade då gått 23000 mil så milmässigt var det inte dags men max 10 år mellan bytena hade gått. Tekniker såg att vattenpumpen var fräsch efter inspektion i samband med kamremsbytet så inget byte av den behövdes.
Jag har haft förmånsbil via volvo då jag är volvo anställd. Hade samma tekniker på båda mina förmånsbilar, d.v.s. i 4 år. En ung kille runt 30 år. Men bra och ärlig, professionell i sitt beteende etc. En bekant köpte nya S60 och jag reggade min tekniker direkt som personlig tekniker på bilen. Supernöjd!
Användarvisningsbild
av Vojje
halvgute57 skrev:På en sån pass gammal bil finns det troligtvis ingen ny mjukvara att ladda ner, men om bilen aldrig varit servad på volvoverkstad lär det finnas.. :-)
troligtvis fungerar den mjukvara som redan är installerad i bilen "al dente"...

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]