Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
God kväll.

Är det någon här inne som har erfarenhet av originalservice classic? Nu är det säkert från bil till bil, men vad får ni ge och är det värt?
Har en V70 -06 som har gått ca 30k. Mejlade bilia häromdagen för en offert men fick ej svar. Troligtvis många mejl inför en röd dag. Vad säger ni som har erfarenhet av originalservice classic?
Användarvisningsbild
av Clabur
Go' kväll. 2495 riksdaler kostar det. Det som ingår är ordinarie service enligt servicebok. Om det är dags för utökad service enligt serviceboken som exempelvis tändstiftsbyte så betalar man dock extra för det. Jag brukar använda det och tycker att det är värt det eftersom man förutom servicen får en rejäl genomgång av bilen där eventuella åtgärder vad gäller slitage/utbyte av delar görs.

Mer info här: https://www.bilia.se/verkstad/volvo-ori ... dre-bilar/
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vanlig oljeservice är rätt enkelt att fixa själv om man vill spara stålar
viewtopic.php?f=19&t=153233&p=1359382
av hno12
Clabur skrev: ons 06 jan 2021, 23:34 Go' kväll. 2495 riksdaler kostar det. Det som ingår är ordinarie service enligt servicebok. Om det är dags för utökad service enligt serviceboken som exempelvis tändstiftsbyte så betalar man dock extra för det. Jag brukar använda det och tycker att det är värt det eftersom man förutom servicen får en rejäl genomgång av bilen där eventuella åtgärder vad gäller slitage/utbyte av delar görs.

Mer info här: https://www.bilia.se/verkstad/volvo-ori ... dre-bilar/
Ok tack för informationen.
Min svärfar har en v60 - 16 och han betalar en summa varje månad för att slippa betala den roliga klumpsumman direkt. Ligger på ca 400-500kr i månaden. Hans bil är dock servad på rejmes i Norrköping. Tänkte att volvo hade något liknande?
av Bempo
Du kommer långt med det du kan. Kamrem och vattenpump är inte vanlig eller ordinarie service. Det är många mil/år mellan dessa ska bytas. För en 15 år gammal bil väljer jag att vara stamkund hos en oberoende serviceverkstad som jag har valt och som har goda rekommendationer och låg personalomsättning. Då vet jag vem som skruvar på min bil och de vet vad jag vill.
av hno12
Bempo skrev: tor 07 jan 2021, 08:09 Du kommer långt med det du kan. Kamrem och vattenpump är inte vanlig eller ordinarie service. Det är många mil/år mellan dessa ska bytas. För en 15 år gammal bil väljer jag att vara stamkund hos en oberoende serviceverkstad som jag har valt och som har goda rekommendationer och låg personalomsättning. Då vet jag vem som skruvar på min bil och de vet vad jag vill.
Har ringt mekonomen, bilia och volvo nu på morgonen för offerter. Helt otroligt vad det kan skilja i pris.
Kamremskit hos bilia med vattenpump 9'000.
Utan vattenpump 5'900kr. Originalservice 2'495kr
Volvo 9000kr UTAN vattenpump men inklusive bränslefilter. O
Underhållsservice 3'900kr
Mekonomen 5'900kr inklusive vattenpump.
Frågade ej om vanlig service.

Dom på bilia och volvo menade på att vattenpumpen ska hålla hela motorns livslängd och är inte nödvändig att byta om den inte läcker.
av MickeM
Man får nog inga serviceavtal på så gamla bilar.

Man ska komma ihåg att "livslängd på motorn" är relativt. Volvos 5cyl går över 60.000mil utan bekymmer. Det gör inte vattenpumpen.
Räknar Volvo 60.000mils livslängd?
Knappast 30.000 heller.

Som exempel.
Dom anser inte att automatlådeolja ska bytas heller, trots att det BEVISLIGEN blir problem med det.

Byt vattenpump med remmen om den inte är bytt tidigare.

Låt mindre verkstad byta kamrem. Samma sak, samma "garanti".
Du har inga tillverkargarantier eller goodwill-fördel att hämta med orginalverkstaden på så gammal bil.

Inte på olje-service heller och där rekomenderas att smutsa ner händerna och göra det själv.
av hno12
MickeM skrev: tor 07 jan 2021, 13:00 Man får nog inga serviceavtal på så gamla bilar.

Man ska komma ihåg att "livslängd på motorn" är relativt. Volvos 5cyl går över 60.000mil utan bekymmer. Det gör inte vattenpumpen.
Räknar Volvo 60.000mils livslängd?
Knappast 30.000 heller.

Som exempel.
Dom anser inte att automatlådeolja ska bytas heller, trots att det BEVISLIGEN blir problem med det.

Byt vattenpump med remmen om den inte är bytt tidigare.

Låt mindre verkstad byta kamrem. Samma sak, samma "garanti".
Du har inga tillverkargarantier eller goodwill-fördel att hämta med orginalverkstaden på så gammal bil.

Inte på olje-service heller och där rekomenderas att smutsa ner händerna och göra det själv.
Jag fick faktiskt svar från bilia, jag hade mejlat dom om serviceavtal. Bas/underhållsservice på 24 respektive 36 månader kostar 279 och 261kr i månaden.

Ja jag vet, det är lika bra att göra det. Då kan man försäkra sig om att vattenpumpen inte går åt pipan i alla fall.

Jag funderar grovt på att göra allt själv då jag redan har grundläggande kunskap, förutom att byta kamrem. Dessutom är det rätt så kul när man kan.
Men hur nödvändigt är det att få den senaste mjukvaran i bilen? Den lär jag nog inte få om jag servar själv :-D

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]