Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
besikta bilen häromdan och övremotorfästes bussning var slut TOTALT slut köpte ett nytt insåg senare att det är ett hel----ete att få dit de nya.

tänkte prova gängadstång typ men så såg jag pilarna på varje sida och beslutade att sätta det så att pilen pekade uppåt mot det där kölslags aktigahålet i den yttremetallringen som håller bussningshållare så att säga men man vill inte pressa in skiten för att sedan inse att man satt det fel så jag tänkte jag ringer svågern 30 mil bort och ber honom kolla sin 850 och enligt han går pilen neråt på "batterisidan där kölslagshålet finns rätt eller fel?

har sökt efter bra tips på "monteringen" har någon ett supertips så tala gärna om det oxå...;)

annars blir det billån imorgon och volvofärd för inte vågar man köra runt utan bussningen
Användarvisningsbild
av dassharen
Leta vidare här på forumet, är säker att jag läs om detta, tror det var bilder också.
av Stefan1
nja jag tror mig vara säker dels via koll i bilen och sedan det jag sett tidigare just i den länken du angav.

och det fattas typ 3-4 mm till så är den på plats bara att man inte har allt man kan önska, dock skall det imorgon bitti stå en 50mm hylsa utanför dörren när jag vaknar om allt går som det ska....;) då är de sista mm inga problem troligen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du skulle ha gjort som jag :D köpt ett komplett fäste på BILIA till nästan samma pris som en lös bussning (hur jag fick detta priset kan ej avslöjas) :wink: :wink:
av Stefan1
det var nog inte så mycket de ca 400:- i prisskillnad som gjorde att jag valde att köpa billigaste alternativet och gör det själv utan mer mitt nya "jag tycker om att göra saker med min bil själv" tänk som fick mig att göra det.

imorgon om/när bussningen sitter där kommer en liten "fan va duktig jag är" känsla infinna sig i kroppen....;)
Användarvisningsbild
av Nexus
Stefan1 skrev:det var nog inte så mycket de ca 400:- i prisskillnad som gjorde att jag valde att köpa billigaste alternativet och gör det själv utan mer mitt nya "jag tycker om att göra saker med min bil själv" tänk som fick mig att göra det.

imorgon om/när bussningen sitter där kommer en liten "fan va duktig jag är" känsla infinna sig i kroppen....;)
Jag vet att jag kan :) men ibland får man slappa lite och ta en genväg :wink:
Användarvisningsbild
av lp1965
Bytte på min häromdagen, tog bort hela fästet, ta bort luftburken först så du kommer åt skruvarna, slipade ner kanterna på det nya lite, så att det gled in i hållet lite lättare, satte sen fästet i en press, sen en stor hylsa på själva fästet/bussningen, pressa på lite och VIPS så satt det på plats, detta kanske inte e bästa sättet att göra det på, men om det är svårt att göra det med fästet sittandes kvar i torpedväggen, så prova detta 8)
av percy
En anekdot, helt appropå ingenting ungefär.

Till V70 GLT -99, håller tydligen volvo inte lager på bussningen till övre momentstaget eller vad de nu fint måste kalla den.

Ändock, sålde den där tattaren till reservdelssäljare en bussning till mig som då tydligen passar fram tom modellår -98. Glad i hågen och med snudd på lyrisk gör-det-själv tåga embarkerade jag garaget och demonterade skiten. In med den nya och här börjar det gå upp för mig.......Jag kan "pressa" in den med handkraft och mera, den glappar diametralt 1-2mm.

Vad göra? Snällt med hatten i handen knacka på hos grannen och fråga om jag inte får låna hans fungerande bil och ta mig de där 3 milen (enkel väg) bara för att bli förolämpad av samme reservdelssäljare som säger något sarkastiskt i stil med "Vanligt folk ska inte hålla på med sådana reparationer" och sedan talar han om för mig att det blir minsann 400 pesetas i mellanskillnad till ett komplett stag. Nog för att jag i högsta grad är vanlig men inte f-n är jag så lam att jag inte klarar av en sådan operation.

Nåja, här kommer prutningstipset, efter ha överlagt mord en stund och antagligen blängt elakt på honom kommer säljaren, med det i situationen, rådiga förslaget att han bjuder på mellanskillnaden som kompensation för omaket.

Så det gick tämligen bra ändå.

Min lärpenning från detta tillfälle blev att ALLTID fråga om det är just DEN reserdelen som passar till just DEN bilen och motorn. Det är inte bara en gång som de har fått återvända in på lagret för att hämta rätt del.

Appropå ingenting alltså

Chipp

// Percy
Användarvisningsbild
av niklas gson
grammse skrev:Du skulle ha gjort som jag :D köpt ett komplett fäste på BILIA till nästan samma pris som en lös bussning (hur jag fick detta priset kan ej avslöjas) :wink: :wink:
dom gamla prässar man o dom nya byter man hela fästet
en ny bussning kostar ju bara 178 kronor om jag inte minns fel
o e ju rätt vanligt att dom går sönder o tydligen mer vanligt på automat :D

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]