Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Vi lät en verkstad montera in en fast batteriladdare i V60n första vintern efter köp för att smidigt kunna ladda. Vi har alltså ett motorvärmaruttag i fronten som är kopplat till en batteriladdare.

Har inte tänkt så mycket på den där laddaren förrän jag var ute häromdagen för att kontrollmäta längden på batteriet inför byte. Insåg då att

1. Man monterat direkt på plus och minus på batteriet
2. Själva laddaren ligger i batterilådan framför batteriet.

Då jag inom kort ska ge mig på batteribyte undrar jag nu:

1. Bör jag montera om så att laddaren är kopplat till chassit någonstans istället för direkt på minus på batteriet, om jag ändå ska ha loss grejerna? Eller spelar det ingen större roll? Jag har läst lite om att det främst handlar om att BMS ska fungera som tänkt, och den bara gör det om minus kopplas till chassi. Calix anger förvisso och chassit som monteringspunkt. Tips på en sådan punkt isåfall?

2. Har ni tips på någon annanstans i närheten där man skulle kunna stoppa undan laddaren? Är sugen på att stoppa i ett lite större batteri och det går inte just nu eftersom laddaren ligger där i fronten.

Bild

Latmasken i mig säger åk till Volvo och köp ett originalbatteri som är lika stort, byt ut och sätt tillbaka allt som det satt :P
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har satt minus på denna punkt till höger om batterilådan till min CTEK-Eyelet.
Nu är kablarna dragna mer dolt än när denna bilden togs och inkopplingsenheten ligger längre ner bakom luftburken.
Batterilocket är av den högre modellen.
Batterilock högt V60 VEA.jpg
Batterilock högt V60 VEA.jpg (181.62 KiB) Visad 1438 gånger
av dannesk
Hyffsad okunning verkstad om de monterar minus ifrån laddaren på minuspolen på batteriet. Du har två bra jordpunkter som du kan använda i närheten, ena som fjohan82 skrev om samt ytterligare en vid stötdämpartornet under plasten.
Bilagor
Jord.jpg
Jord.jpg (51.9 KiB) Visad 1417 gånger
IMG_6675.jpg
IMG_6675.jpg (287.91 KiB) Visad 1417 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
OK då ska jag se till att sätta den i chassit istället när jag byter batteriet. Gällande andra frågan då, har ni spontant några idéer vart man skulle kunna stuva undan laddaren?
Användarvisningsbild
av MartinS
Laddaren kanske får plats under plasten vid stötdämpartornet?
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]