NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walutec
Funderar på att köpa en laddare, så man alltid har tillräckligt med ström i batteriet.

Nån som har en ide' vilken anslutning som är bäst? En del säger att man ska ansluta laddkablarna direkt till batteripolerna, medan andra säger att man ska ladda på nåt annat sätt, (anslutning) till batteriet, för att inte spänningsövervakningen ska störas.

Tänkte ha en laddkabel färdiginstallerad, så det går fort att koppla på laddningen, (ungefär som att koppla in motorvärmare).
Användarvisningsbild
av SvenB
Om det är den V50 MY-10 som står i din profil, skall du sätta pluskabeln från laddaren på pluspolen och minuskabeln i chassiet. Annars störs batteriövervakningen.
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Om det är den V50 MY-10 som står i din profil, skall du sätta pluskabeln från laddaren på pluspolen och minuskabeln i chassiet. Annars störs batteriövervakningen.
Är det så kinkigt alltså med batteriövervakningen?

Ja har kopplat så på sambons C30 D3 -12 och det funkar fint. Kör med en Ctek sladd med dioder som indikerar statusen i batteriet. Ja drar upp sladden nedanför torkarna och kopplar på laddaren men låst o larmad bil, funkar fint.

Ctek Polar laddar bra mycket snabbare när det är kallt mot en Ctek 3600.
av Lövet
Trams borttaget
Användarvisningsbild
av rylle
Fick tåtarna till min Ctek Polar monterad direkt på polerna som goodwill av Volvo meken då jag noterat att de snålat & jackat skruvarna som "skydd"mot att de skulle gänga upp sig. Volvo tjänade säkert 2 öre mot vad 2 fiberstop muttrar skulle kostat.
Om de gjorde mig en björntjänst eller inte... det vet jag inte. Men jag har redan fått användning för laddaren då bilfan visade låg-batterispänning. Detta efter några få minuters start/stop-standby, vi hade då kört landsväg i över 50 minuter innan vi kom till färjeläget.
Ingen vidare kvalitet på volvos komponenter.... :cry:
av Rådlös
I den här tråden förklaras lite mer ingående varför man inte skall koppla direkt på minuspolen: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=100607

Ett tillägg: Jag skarvade i nästan en meter kabel, RK 1,5 svart, och drog ner till ett antal redan befintliga jordanslutningar ungefär under luftfiltret i min V70 -08. Inringat nere till vänster med rött. Uppe till höger nära batteriet sitter kontakten för laddaren. Också inringat.

Bild

Jag skarvade direkt på minuskabeln med rörkabelskor och kunde då använda den befintliga ringkabelskon för anslutningen. Hela längden fäste jag "snyggt" i en annan kabelstam.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]