Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj

Jag hittar ingenting så jag måste fråga er.... frun har en V70 2.5t -05a. Den går bra, startar perfekt, bra tomgång etc etc.
Inga felkoder finns lagrade på något, förutom på stereon eftersom den är bytt.

Ibland vid färd så kan motorlampan blinka till. Det är så pass snabbt att man knappt hinner upptäcka det. Det händer lite då och då, men den fastställer aldrig någon felkod. Vad tror ni? Misständning som man själv inte uppfattar? Stiften är bytta för ca 1 år sedan, volvo original. Spolarna vet jag inte. Man känner iaf inte att den misständer något. Oftast sker detta precis vid acceleration.
Felkoder lagras, även om motorlampan ofta slocknar efter ett visst antal godkända cykler efter att ett fel uppstått. Då också tillsammans med omstart. Inte under färd.

Blinkar motorlampan till som du beskriver, så talar det snarare för något fel/glapp i DIM. Dvs kombiinstrumentet.

Ovanligare fel på 2003 och nyare, men inte omöjligt.

Dock, måste man fråga :
Är det verkligen motorlampan?
Inte antispinnlampan med samma färg? Det vore mer logiskt. Särskilt i sväng i korsningar.
Då sprucken ABS ring som orsak.
Ja, jag tycker att det är konstigt. Även om det vore glapp någonstans så borde väl en felkod lagras? Jag är inte 100% säker på att det är motorlampan, men frun påstår det. Dock går det så snabbt att man knappt hinner reagera. Antispinnlampan låter mer logiskt. Får försöka filma under färd. tack för snabbt svar.
På en Saab 9-5 jag hade, blinkade motorlampan till när man drog på snabbt, men slocknade lika fort.
Nästan varenda gång man drog på ordentligt, typ ut på motorvägen från påfart.

Bytte tändkassetten på den, alltså tändspolen, men Saab har en hel kassett för alla fyra.

Annat bilmärke men ett tips iaf.

Ante
Jag skall inte sätta högra handen på detta...
Men jag har för mig att när en av mina tändspolar började ge upp så kunde min CheckEngine blinka till. På den tiden hade jag inte VIDA utan bara en bluetooth dongle som inte hittade någonting.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]