Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev:
efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:30 Ska kika efter den där klacken imorgon när jag ger mig på det igen. Och då ska jag bannemig ta bilder så jag har något att visa
Här var den uppe för diskussion på V70 mk 1. viewtopic.php?f=16&t=154538&start=20
Där syns den ju. Men jag blir ändå osäker. Sitter klacken på en av backarna eller vad sitter den i?
Ser ut som den sitter vid extenderarmen? Så på V70N borde den sitta till höger istället för under.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:41 Där syns den ju. Men jag blir ändå osäker. Sitter klacken på en av backarna eller vad sitter den i?
Ser ut som den sitter vid extenderarmen? Så på V70N borde den sitta till höger istället för under.
Klacken sitter fast i bakaxeln, det är den som tar upp krafterna från backarna. Utan klack skulle backarna åka karusell :-D
Så det blir rätt stora krafter mellan back (vilken beror på om man åker framåt eller bakåt) och klack. Och ändå ska backen kunna glida någorlunda lätt mot klacken. Då är det inte bra om den har nött en grop i ytan.. :oops:
Erik Å skrev:
efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:41 Där syns den ju. Men jag blir ändå osäker. Sitter klacken på en av backarna eller vad sitter den i?
Klacken sitter fast i bakaxeln, det är den som tar upp krafterna från backarna. Utan klack skulle backarna åka karusell :-D
Så det blir rätt stora krafter mellan back (vilken beror på om man åker framåt eller bakåt) och klack. Och ändå ska backen kunna glida någorlunda lätt mot klacken. Då är det inte bra om den har nött en grop i ytan.. :oops:
Vilken back är det som gäller för vilken riktning?
Är gött sugen på att kolla på det där igen för att förstå vad som är fel.
Iom missljud ocksp så tänker jag att något är galet. Konstigt bara att det dykt upp bara sådär.
Kan inte begripa var den där klacken sitter fast.

efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 22:06 Vilken back är det som gäller för vilken riktning?
Förutsatt att nu klacken sitter bakom bakaxeln, tror det är så på din bil?
När bilen rullar framåt och man drar handbromsen så kommer nedre backen att trycka mot klacken. (tänk hur backarna nyper fast mot trumman och dras med i rotationen) Den övre backen skickar sin kraft via justerskruven till den nedre backen. Det blir nog faktiskt en glipa mellan övre backens bakände och klacken i detta läge.
Erik Å skrev:
efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 22:06 Vilken back är det som gäller för vilken riktning?
Förutsatt att nu klacken sitter bakom bakaxeln, tror det är så på din bil?
När bilen rullar framåt och man drar handbromsen så kommer nedre backen att trycka mot klacken. (tänk hur backarna nyper fast mot trumman och dras med i rotationen) Den övre backen skickar sin kraft via justerskruven till den nedre backen. Det blir nog faktiskt en glipa mellan övre backens bakände och klacken i detta läge.
Hittade en bild nu.
Det måste vara den klumpen längst till vänster på bilden här?
http://3.bp.blogspot.com/-szsNDgQjpqE/T ... 030921.JPG

efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 22:17 Det måste vara den klumpen längst till vänster på bilden här?
Exactamente! :-)
Jaha nu har jag plockat isär det igen. Och försökt trimma in handbromsen enligt:
viewtopic.php?t=129179
Den jävlas fortfarande på vänster bak. Så rullar man hjulet bakåt så sätter den till sig och låser, men framåt ger det inget.
Har tagit diverse bilder och varit och köpt en ny expander.
Tycker att klacken ser bra ut. Ser inte något fel på monteringen, dock verkar ju beläggen slitits lite snett vilket man ser på en bild.
Men kan liksom inte komma på något annat nu än att det är antingen vajern eller expandern som kärvar.
Är det någon som vet hur långt utdraget expandern är utan sträck på vajern?
Hade velat röra på armen på expandern så jag vet att den rör sig mig fattar inte hur jag ska komma åt. den?
Kan man på något sätt ta loss plastkapslingen på utsidan av bromsskölden så man kommer åt vajern från andra hållet?
Anledningen till att expandern ser blöt ut är för att jag har dragit på lite fett, tänkte att det kanske skulle smörja upp den men borde väl kört med 5-56 istället kanske.
Edit. Appropå det där med hur långt ut armen har gått. Om man kikar på första bilden och jämför med näst sista så ser man att armen inte ligger inne i huset och vilar. Jag trodde först att den skulle göra det eftersom man får störst utväxling av dragit i vajern då men så kanske det inte är. Utan att när man drar i armen så åker huset iväg diagonalt istället vilket skulle förklara sneslitningen man ser på bild 2.

Här komer diverse bilder iaf:
Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
efraiem1 skrev: mån 28 dec 2020, 14:25 Om man kikar på första bilden och jämför med näst sista så ser man att armen inte ligger inne i huset och vilar. Jag trodde först att den skulle göra det eftersom man får störst utväxling av dragit i vajern då men så kanske det inte är.
Det är därför man först ska släppa på justerskruven vid spaken så mycket att att båda expander-hävarmarna ligger helt i viloläget. SEN skruvar man ut de justerbara expanderskruvarna så att beläggen nätt och jämt tar mot trumman... Då har man optimalt utgångsläge.
Vajeränden kan gå att smörja genom att spraya in tunn olja bakom hävarmen. Funkar på mk 1 men där går iofs vajern ut i bilens längdriktning. Men spraya inte så mycket att det droppar ner i trumman sen, det gynnar inte god bromsverkan så att säga :oops:
Jag skulle definitivt ha putsat upp kortsidorna på klacken så de blir släta och fria från rost och sen smort dem..
Nu är det löst. Det var den där expandern som var problemet. För även om jag släppte på wiren vid spaken så åkte inte expandern tillbaka. Och när jag drog i spaken (med wiren spänd) så rörde sig knappt expandern heller.
Så plockade bort den eftersom jag köpt en ny. Visade sig att jag behövde både 556 och tång för att kunna röra den gamla så det var kanske inte så konstigt att det kärvade. När jag satt dit den nya så funkade det som tusan.
Då fick jag snarast problem med att balansera bromskraften. Hoppas jag lyckades hyfsat nu iaf hittade ingen grusväg att testa på men man märker att den tar väsentligt mkt bättre nu.
Tanken är att åka till besiktningen imorgon och se vad de säger, är dock snarare orolig för höger bak nu än vänster bak. Annars får jag balansera om igen för nu är det iaf inget problem med wiren eller expandern.

Här kommer två bilder. Första visar hur armen i expandern inte gått tillbaka fast jag släppt max på wiren.
Andra visar den gamla expandern som man kan jämföra med den nya som jag postade tidigare.
Problemet är nu iaf löst och det enda som kanske återstår är att balansera bromsverkan något.

TACK FÖR ALL HJÄLP!
20201228_165020.jpg
20201228_165020.jpg (559.36 KiB) Visad 343 gånger
20201228_192234.jpg
20201228_192234.jpg (385.54 KiB) Visad 343 gånger

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]