Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
MrZ83 skrev:
Nexus skrev: tis 22 dec 2020, 16:42 Stiligt nu är det bara stänkskydd som :-) saknas
Tackar.
Men är inte det sånt som bara lossnar om man ser en vacker skog och får lite feeling? ;-)

Hur mycket vågar man köra bredvid vägen med xc70? Eller ska man hålla sig på dåliga grusvägar på sin höjd?
Stänkskydd är inte bara för att inte sprätta sten på andra, är lika mycket för din egen del så du inte blästrar trösklar och ev. dörrsidor.
Tycker stänkisarna är förvånansvärt mjuka för att vara hård plast så det går att sparka på dom för att is skall lossna så dom lossnar inte bara för man tittar på dom eller kör utanför saltträsk.
Fattas gör även sidescuffs/sidorör, mattsilverfärgade kåpor på speglarna samt röktonade blinkers på speglarna då den ser lite naken ut utan dessa tillbehör som slutför XC temat.
Värt att fundera på är även dom små "stänkskydden" som skall sitta på bakre bärarmarna med syfte att ändra luftflöde och hålla bakfälgar renare invändigt.
Har varit utanför vägen med anledning med min XCII:a utan problem när man tänker till och använder dom små grå man har i huvudet, dock sitter det en riktig pansarplåt under motorn på min och inte plastleksaken Volvo envisas med som man krossar omgående och man får tänka på att byta till ett nytt oljetråg till att början med som konsekvens av detta plastiga leksak. Dåliga hala och leriga grusvägar äter en XC70II även försedd med 19"+ hjul till frukost utan att protestera eller kännas konstig eller stötig.
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan bara hålla med föregående talare. Stänkskydden är mjuka och följsamma. Sen tycker jag det höjer utseendet på bilen :-D
av MrZ83
Jag hör vad ni säger, stänkskydd kommer det nog bli, bacspeglarna kommer jg nog behålla svarta och köpa mörkare glas till, samt en toning kommer också.
Men först ska jag slänga in bluetooth adaptern och led ljus interiört. Är lite rädda att det ska balla ur bara.

På min förra bil (jeep) skulle jag bara slänga på 2” höjningspuckar..... 50k senare.... har lättför att spåra när det gäller bilar så kommer nog vara lite avvaktande såhär i början, har ju bara haft bilen i 4 dagar :-) men vi får se vad som händer.

God jul på er!
Användarvisningsbild
av apersson850
Stänkskydd minskar skvättandet bakåt. Syns tydligt när det är lerigt.
Riktig plåt under motorn har jag också. Jag var tre centimeter från en sten, i höjdled, vid ett tillfälle (jag var ute och tittade, förståndigt nog). Efter det satte jag dit plåten.
av MrZ83
Hur tjock plåt har du där? Hittade en som va 2mm, lite klent i mina ögon men ianske funkar? Hade 5-6mm på jeepen.
Användarvisningsbild
av ER
Är det pansarplåt räcker det med ca 2mm för att motsvara vad 5mm aluminium har som hållbarhet mot det man råkar köra över. Väger lite mer dock med betydligt billigare/ca halva priset mot aluminium. Hittar man den äldre plåten som finns till XC70II i pansarplåt på 2.5mm så är det inget att tveka på om man lämnar bort servicen då den inte är att leka med när den skall ner vid service.
Har 2.5mm pansarplåt och skulle aldrig byta mot Volvos egna aluminium som kostar mera än den smakar och kräver mutternitar och dito verktyg för montering första gången vilket fördyrar i onödan.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]