Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristianB
<t>Hej gott folk! Jag har en Volvo v70 2.5t 2004 som har lite problem med luftmassemätaren. Det hela började med att motorlampan började lysa. Kort och gott så felsökte polaren med autocom och där fick vi upp felkod på luftmassemätaren (minns tyvärr inre vilken kod det var). Jag tog då och beställde en ny boschmätare med samma boschnummer och monterade den.<br/>
<br/>
Allt var frid och fröjd i ett par månader, sen tändes motorlampan igen. Felsökte då igen och fick upp felkod på luftmassemätare igen. Nu gick vi lite längre och kikade vad för temperatur (livedata) den signalerade. Resultatet blev att den visade 62grader varmt (WTF). Nollställd felkoderna (minns inte exakt kod) och bilen var nöjd och glad. Häromdagen började fläkten gå på högvarv konstant oavsett motortemp (fläkten startar direkt ihop med bilen). Idag kollade vi återigen felkoder och nu fick vi fram 1200 och 1300. Har läst här på forumet att man behöver dra ut säkring nr 23 som går till ecu efter man bytt mätaren så denna gången tog vi bort koderna och drog ut säkringen (lät den vara ur ca 15min). Startade bilen och nu drog inte fläkten igång. Vi tog en runda med bilen och kollade på insugstemp som då pendlade mellan 58grader och 63 grader beroende på hur fort vi körde. Detta låter i mina öron som att luftmassemätaren faktiskt fungerar men har en alldeles för hög grundtemp inställd.<br/>
<br/>
Vad tror folket? Köpa en annan givare och hoppas att det är fel på den jag köpte från början?</t>
Bilagor
20201214_172351.jpg
20201214_172351.jpg (2.93 MiB) Visad 3066 gånger
20201214_183816.jpg
20201214_183816.jpg (660.26 KiB) Visad 3066 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grejen är ju att man normalt bygger med lmm eller mat/map, men av någon anledning så sitter det ju både och på dessa så luften mäts på 2 ställen av olika givare som jobbar på olika sätt.

MAT och MAP sitter i tryckröret innan spjället. Lmm har ingen map-sensor inbyggd, då den sitter på fel ställe för att kunna mäta trycket. En temp-givare har den däremot. Och som sagt så mäts temperaturen på luften i både lmm och tryckröret.
av ChristianB
Tack för grymt bra förklaring, det låter väldigt vettigt det du säger. Jag har inte riktigt tänkt på det på det sättet, är ju egentligen en självklarhet när du nu sa det. Tar och beställer en sån, tack så hemskt mycket för hjälpen. Återkommer efter bytet
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]