NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Backe155
Hej har en Volvo V50 som inte vill starta, hade den hos mekanikern å han konstaterade att högtryckspumpen var kass.

Bytte pump men bilen startar fortfarande inte, var en del luft i slangarna till filtret och från filtret till pumpen, luftade vid spridarna för att sen testa startgas men inte ens startgasen fick igång den (kändes som de va nära att den skulle starta med startgas).

Tog en felsökningsdator av en vän (Delphi 2015) och fick fram felkod p0193 fuel pressure sensor signal to high.
Känns ju lite konstigt att den inte skulle starta för en bränsletryckssensor om man använder startgas?
Skulle inte tro att den ens öppnar spridarna med den felkoden aktiv. Nu är jag inte så inläst på 2,0 men på 1,6.

N är felkoden sätts så stängs motorn ner blixtfort för att motorn inte skall skadas. Då måste man lufta eller mala igång motorn med startmotorn inkopplad i säkert upp emot trettio sekunder.
Jag skulle läst igenom de tiotalet trådar här som handlar om att 1,6 stannar ibland. Är felkoden aktiv så får du nog hitta ett sätt att få in startgasen i cylindrarna genom att tvångsöppna cylindrarna.

Nolla felkoderna. Finns koden på bränsletrycksregulatorn kvar så byt den. Inte svårt men lite pilligt.
kvillebäck skrev: sön 20 dec 2020, 12:51 Skulle inte tro att den ens öppnar spridarna med den felkoden aktiv. Nu är jag inte så inläst på 2,0 men på 1,6.

N är felkoden sätts så stängs motorn ner blixtfort för att motorn inte skall skadas. Då måste man lufta eller mala igång motorn med startmotorn inkopplad i säkert upp emot trettio sekunder.
Jag skulle läst igenom de tiotalet trådar här som handlar om att 1,6 stannar ibland. Är felkoden aktiv så får du nog hitta ett sätt att få in startgasen i cylindrarna genom att tvångsöppna cylindrarna.

Nolla felkoderna. Finns koden på bränsletrycksregulatorn kvar så byt den. Inte svårt men lite pilligt.
Den gick upp i varv motorn sålänge jag sprutade in startgas. Det va bränsletryckssensorn inte regulatorn som det var felkod på.. bränsletrycksregulatorn sitter väl på pumpen som jag redan har bytt?
Bytte du till en ny eller begagnad pump? Visst det sitter en sensor i ändan på Fuelrailen men vanligast är nog att den på pumpen krånglar.. Den sensorn som sitter på pumpen är mycket känslig. Samma pump sitter på många modeller men med olika sensorer.
Har du provat byta sensorn på fuelrailen då?

Mätte verkligen mekanikern trycket ut ur pumpen? Trasiga pumpar brukar inte ge för HÖGT tryck. Snarare tvärt om. Jobbade med pumpar i många år och råkade aldrig ut för det.
kvillebäck skrev: sön 20 dec 2020, 15:08 Bytte du till en ny eller begagnad pump? Visst det sitter en sensor i ändan på Fuelrailen men vanligast är nog att den på pumpen krånglar.. Den sensorn som sitter på pumpen är mycket känslig. Samma pump sitter på många modeller men med olika sensorer.
Har du provat byta sensorn på fuelrailen då?

Mätte verkligen mekanikern trycket ut ur pumpen? Trasiga pumpar brukar inte ge för HÖGT tryck. Snarare tvärt om. Jobbade med pumpar i många år och råkade aldrig ut för det.
datorn sa att bränsletrycks sensorn gav för hög signal.. pumpen är ny med art.nr
Låter misstänkt. Jag vill inte vara snorkig men, P0193 betyder väl "Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High"?
Det är väl kortslutning? Tar du ner EGR så ser du den lätt. (jag har inte rört denna någon gång). Mät givaren om du har nära 0 ohm. Då har du kortslutning. Dock att det inte är så lätt då det troligtvis är fler än två kablar men du kan ju kontrollera vilken felkod du får om du kopplar bort den helt. Kanske går att släppa kabeln bara genom att stoppa ner handen.

Lycka till!

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]