Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
xAx skrev:Har identisk bil: V70 2,5T 2008 med motorkod B5254T6. Den har börjat rycka den senaste tiden och dött under färd vid några tillfällen. Har läst till mig på nätet att det sannolikt är bränsletrycksensorn som behöver bytas. Finns t o m rekommendationer att den bör bytas i förebyggande syfte vid ett visst antal mil. Var på lokala verkstan (allbil) i fredags för att höra mig för om detta, men de påstod att min motor varken har bränsletrycksensor (bränsletryckregulator kallade de det), eller bränslefilter. De mistänkter att bränslepumpen är på väg att ge upp men jag vill testa att byta sensorn som inte ska finnas först. Har du sensor, så måste väl jag ha det också, enligt all logik. Vet du Volvos nummer på bränsletrycksensorn?
Verkar som att din bilverkstad snackar goja. Jag hade liknande symtom med min S80 och samma motorkod som din, bytte bränsletryckssensor (tog ca en halvtimme eftersom jag aldrig gjort det förut) och problemen försvann helt. Ska se om jag hittar den tråden för jag har för mig att jag rapporterade om det här på forumet. Felet förknippades även med vissa felkoder som jag läste ut. W8...
___
Här är tråden. Jag skrev till och med en instruktion om hur man byter och vad för verktyg man behöver: viewtopic.php?f=56&t=156267
av JohanV70-98
Idag kom bränsletrycksensorn från Tyskland. 8 dagar !!! (597 kr). Bytte den, men har inte provkörd än. Bytet var ganska lätt - lite trångt bara. Se till att du har "glidpasta" för sensorn och korta Torxnycklar. Det är trångt mellan skruven och motorn. Gamla sensorn kan sitta fast ordentligt. Jag använde L-formade torxnycklar.
av JohanV70-98
Jag bytte bränsletrycksensorn fyra dagar sedan. Har nu gjort tre lite längre (Stockholm:-)) körningar och bilen har inte hostat eller stannat en en da gång. Förr brukade den trilska till vid varje längre körning. Så jag hoppas och antar att problemet är löst. Det märkliga var att det fanns bara en enda gång felkod (P0088) att läsa i felkodsläsaren. Volvo hade kunnat vara lite tydligare här (också), men Volvo har nog sina skäl...
av xAx
Skönt att du kunde avhjälpa störningarna med en så enkel åtgärd. Min V70 har börjat gå allt sämre och den senaste veckan har den börjat gå illa på tomgång, så jag ska ta och byta bränsletrycksensorn. Har sökt på Autodoc men artikelnumret 40279028 som du hänvisade till verkar inte stämma. "0 resultat hittade för 40279028 VOLVO V70 III (BW, 135) 2.5 T (147 kW / 200 hk", enligt Autpdocs hemsida.
av xAx
Då har jag bytt bränsletrycksensorn. Beställde den 19/12 på Autodoc och fick hem den i torsdags den 14/1. Dryga tre veckor från Tyskland, normalt tar det 4-5 dagar. Med tanke på att det var jul- och nyår emellan, får väl det duga som förklaring.

Hur som helst, det var enkelt att byta, läckte lite väl mycket mer bensin än förväntat (ja, mycket, mycket, mycket mer, ska erkännas). Struntade i förfarandet att "tömma" på bensin fram till sensorn som rekommenderades samt en för liten tygtrasa gjorde att det skvätte ganska skapligt.

Har kört 30 mil efter byte utan tillstymmelse till motorstörning, så jag utgår ifrån att det är fixat.
av JohanV70-98
Toppen. Jag lät bilen stå ett par dagar. Bränsletrycket gick nog ner. Släpte ut bensinen via charadenventilen först. Kom ut bara lite. Min bil fungerar bra fortfarande.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]