Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev:
frasse4 skrev:Att en etanolbil skulle dra under litern är ju inte konstigt, min bensinare drar 0,6 l/milen i motorvägsfart på bensin så om den drog 30 % extra skulle det bara motsvara 0,78 l/milen.
Fast det är väl inget problem att få en låg förbrukning på en bil i konstant fart på en väg enl. färddatorn, det är ju inte så man normalt kör och sedan har ju bil/motorstorleken betydelse och dessa motorer är ju inga snåla maskiner. I mitt fall så körde vi med fullastad tung V70 i både stad/motorväg i högre fart med en 2.5FT och dryga 0,9 tycker iaf jag är riktigt bra. Har för mig att E85 kostade runt 9kr/l då och det var mkt billigare att köra på E85 än B95. Som referens med BF95 så tror jag att jag kom ner till 0,71 i snitt på en långkörning, även det mätt vid pump.
Ja, jag har inte haft en 2.5FT, men min V70 med 2.5T och automat drog 0,73-0,74 mätt vid pump på sommarsemestrarna så under litern på E85 i en 2.5FT är nog rimligt för samma körmönster.
Jag har märkt högre förbrukning sen jag fick kylarslangarna ombyggda enligt återkallelse på min D4 v70 -15. Innan kunde man köra den på 0,45/L i 110km/h nu ligger den på 0,5-0,55.

Men ska även kolla så det inte har med bromsarna att göra som det nämts om hör innan.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]