Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev:
frasse4 skrev:Att en etanolbil skulle dra under litern är ju inte konstigt, min bensinare drar 0,6 l/milen i motorvägsfart på bensin så om den drog 30 % extra skulle det bara motsvara 0,78 l/milen.
Fast det är väl inget problem att få en låg förbrukning på en bil i konstant fart på en väg enl. färddatorn, det är ju inte så man normalt kör och sedan har ju bil/motorstorleken betydelse och dessa motorer är ju inga snåla maskiner. I mitt fall så körde vi med fullastad tung V70 i både stad/motorväg i högre fart med en 2.5FT och dryga 0,9 tycker iaf jag är riktigt bra. Har för mig att E85 kostade runt 9kr/l då och det var mkt billigare att köra på E85 än B95. Som referens med BF95 så tror jag att jag kom ner till 0,71 i snitt på en långkörning, även det mätt vid pump.
Ja, jag har inte haft en 2.5FT, men min V70 med 2.5T och automat drog 0,73-0,74 mätt vid pump på sommarsemestrarna så under litern på E85 i en 2.5FT är nog rimligt för samma körmönster.
Jag har märkt högre förbrukning sen jag fick kylarslangarna ombyggda enligt återkallelse på min D4 v70 -15. Innan kunde man köra den på 0,45/L i 110km/h nu ligger den på 0,5-0,55.

Men ska även kolla så det inte har med bromsarna att göra som det nämts om hör innan.
Nyckelproblem.

Tack. Ska byta och se om det var problemet.

B18 SU HS6 motor rusar

Var lite det jag funderade på, men mås[…]

Temp kylaravatten

Kamremmen driver vattenpumpen.

Jag brukade handtvätta ungefär en g&arin[…]