Lövet skrev:... men BLYTUNG
vikt: 35kg
*sneglar på min bahco*
vikt: 51kg
35kg kastar man ju över axeln i jämnförelse
Min personliga åsikt är att när det gäller domkrafter så är tyngre = bättre. Givetvis inte kul att släpa runt på, men varenda "blytunga" domkraft jag använt har gett ett säkert och tillfredsställande intryck, medans lättviktarna ger lite lagom magknip, och känns inte alls lika stabila.
Så, min rekommendation är alltid köpa en så stor/tung domkraft
du får plats med. Stora tunga domkrafter kräver utrymme, tyvärr.
Det "bästa" är att ha 2 domkrafter. En rejäl tung pjäs för dom "riktiga" jobben, och en smidigare mindre domkraft för småjobb(t ex däckbyten) som man faktiskt kan lyfta utan att bryta ryggen av sig.
Hur som.... Den från biltema fugnerar säkerligen alldeles utmärkt... Frågan är dock... Hur länge? En fråga som är tämligen omöjlig att svara på. Det beror på så mycket olika faktorer.. T ex, hur ofta kommer den användas? Hur kommer den förvaras? Kommer den utsättas för extrema förhållanden(t ex alltid lyftas max)? Vara upphissad länge? osv osv.
Sen har vi ju den lilla detaljen ang. reservdelar... Speciellt packningar. Finns det nya packningar att få tag på när(inte om) dom går sönder? Och hur svårt är det att byta oljan i den(vilket också behövs efter X antal år)? Nu kostar den ju visserligen "bara" 1300kr, så om den bara håller i, säg, 5 år, så är det ju ingen extrem förlust...