Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ajje
Funderar på Biltemas nya domkraft 15-895, lågprofil 2.5 ton.
Någon som har erfarenhet av denna?
av Lövet
Påminner mycket om denna https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-002094/ som jag haft. Många domkrafter är identiska och säljs under många namn. Just den Biltema varianten ser dock ut att skilja sig lite. Min erfarenhet av den var att den var toppenstabil men BLYTUNG så den var en pest att släpa fram och tillbaka. Hjulen är för små för att den ska rulla ordentligt, minsta småsten stoppar den. I övrigt bara positivt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lövet skrev:... men BLYTUNG
vikt: 35kg
*sneglar på min bahco* vikt: 51kg

35kg kastar man ju över axeln i jämnförelse ;-)

Min personliga åsikt är att när det gäller domkrafter så är tyngre = bättre. Givetvis inte kul att släpa runt på, men varenda "blytunga" domkraft jag använt har gett ett säkert och tillfredsställande intryck, medans lättviktarna ger lite lagom magknip, och känns inte alls lika stabila.
Så, min rekommendation är alltid köpa en så stor/tung domkraft du får plats med. Stora tunga domkrafter kräver utrymme, tyvärr.
Det "bästa" är att ha 2 domkrafter. En rejäl tung pjäs för dom "riktiga" jobben, och en smidigare mindre domkraft för småjobb(t ex däckbyten) som man faktiskt kan lyfta utan att bryta ryggen av sig.

Hur som.... Den från biltema fugnerar säkerligen alldeles utmärkt... Frågan är dock... Hur länge? En fråga som är tämligen omöjlig att svara på. Det beror på så mycket olika faktorer.. T ex, hur ofta kommer den användas? Hur kommer den förvaras? Kommer den utsättas för extrema förhållanden(t ex alltid lyftas max)? Vara upphissad länge? osv osv.
Sen har vi ju den lilla detaljen ang. reservdelar... Speciellt packningar. Finns det nya packningar att få tag på när(inte om) dom går sönder? Och hur svårt är det att byta oljan i den(vilket också behövs efter X antal år)? Nu kostar den ju visserligen "bara" 1300kr, så om den bara håller i, säg, 5 år, så är det ju ingen extrem förlust...
Användarvisningsbild
av frasse4
Hehe, jag har kört Julas billigaste för 200 kr i 10 år. Står i kallagarage året om. Byter på två-tre bilar 2 ggr per år. Förra året fick den stå upphissad 24 h utan att den sjönk något i samband med att jag fick laga ett vinterdäck, men jag ställde en vedkubbe under som säkerhet om den skulle sjunka

Fast det blir nog en ny till nästa år för den klarar precis lyfthöjden på föräldrarnas Captur. Jag sneglade på Biltema med aluminumram.

av Lövet
Lucif3r skrev:vikt: 35kg
*sneglar på min bahco* vikt: 51kg

35kg kastar man ju över axeln i jämnförelse ;-)
Jag håller med dig. Har faktiskt också en Bahco 3t variant nu som antagligen väger mer men de hjulen är mycket bättre än BigRed/Biltema varianten så man känner inte vikten. Sålde av den andra rätt omgående. Har dock kvar en alu domkraft för de gånger man behöver ha en med sig.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har en Biltema som liknar den som länkats till ovan. Har fungerat bra att lyfta XC70 med. Jag hade en mindre tidigare. Den gick bra till 850, 740 och sådana lättare bilar. Men XC70 är 400 kg tyngre än 850 var.
Räcker det inte har jag bland annat en 15 tons Nike också.

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]