Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Steffe3 skrev:Egentligen bor jag väl inte så dumt till, (mitt mellan Nyköping/Norrköping/Katrineholm) men vi har ingen laddmöjlighet utbyggt (hyreshus), och ingen laddstation på landsbygden.

Är inte i färd med att byta bil än dock, men vi får se vad som erbjuds den dagen det faktiskt är dags :-)
Nej det blir inte så smidigt då. Man måste kunna ladda hemma som jag ser det, även om jag vet att det finns folk som bara laddar ute. Jag bor ca 6 km från en Tesla Supercharger där jag laddar gratis. Inte ens då tycker jag det känns värt det. Laddar hellre hemma. Spar tid och så är det skonsammare för batteriet.

Har man möjlighet (läs: inga småbarn eller annat bindande hemma) så kan man ju åka och ladda ett par timmar på en Bee 50 kW-stolpe när det behövs. Ta med en iPad eller nåt och kolla på Netflix, Youtube eller häng på Jagrullar.se.

För 399:-/mån får du ladda 450 kWh/mån. Det räcker till 150-250 mil per månad beroende på bil. https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/

Men du verkar inte ha någon laddare i dina trakter så det funkar inte heller... Typ Björkvik?
Verdi skrev:Återigen "så som det framställs". Jag anar en rejäl dos gubb-skepsis där bakom som väl egentligen gör vidare diskussion obsolet. Du får tro vad du vill.
Det är inte jag som framställer klimathotet. Och det är inte du heller. Jag kan garantera att ingen av oss har tillräcklig kompetens att själva avgöra om klimathotet är som det framställs. Det är egentligen ingen som vet det säkert. Men alla har att förhålla sig till detta. Vart vill du komma egentligen? Jag tror att du fokuserar på ovidkommande saker för att lägga dimridå och slippa bolla obekväma sanningar om batteribilars miljö- och klimatpåverkan. Den är betydande och oacceptabel, så som klimathotet framställs. Punkt.

Verdi skrev:Ja, men nu råkar vi ha en värld som försöker få ner koldioxidutsläppen för att inte klimatet ska skena. Det är det ena. Det andra är att luften i våra städer är ohälsosam på grund av avgaser. I Sverige är det kanske inte så farligt men i andra länder kan det vara riktigt illa.
Batteribilar har definitivt sin plats som en dellösning. Du ger själv det främsta skälet: tätortstrafik. Och då klarar man sig med betydligt mindre batterier med markant mindre resursåtgång och miljöbelastning. På köpet slipper man föroreningar som blir ännu värre i höga koncentrationer. Men batteribilsförespråkare ser batteribilen som enda frälsningen med enorma batterier med hutlös resursåtgång och miljöbelastning. Inget av de kända teknikslagen löser klimat- miljöproblemen ensamt. Vi behöver alla lösningar som kan bidra, var och en på sitt sätt efter förutsättningar.

Verdi skrev:Jag är egentligen emot subventioner men nu tycker jag ändamålet helgar medlen.
Jag håller med. Men jag kickade in extra i diskussionen som svar på din tanke om att vissa människor inte är så förändringsbenägna. Människor är enligt min uppfattning precis lika förändringsbenägna. Men de flesta vill vinna något på förändringen. Allt handlar om vad man värderar.
Ett enkelt exempel: Eftersom en platt-TV hade bättre egenskaper som de allra flesta värderade högt behövdes ingen bonus-malus med nackdel för tjock-TV för att teknikskiftet skulle äga rum. Många betalade högre pris för platt-TV frivilligt. När det gäller elbilar handlar det om vad man anser att man vinner. Genom bonus-malus har statsmakten sett till att man förlorar mindre på att köpa batteribil. En del gillar tekniska egenskaperna hos batteribilar (jag är en av dem). En del gillar klimategenskaperna så som de framställs eftersom de värderar det högt. Helt utan subventioner, hade det sålts mindre antal batteribilar. Med högre subventioner, eller högre straff på alternativen, så säljer man fler batteribilar.
Få sätter sig in i produkters verkliga påverkan på klimat- och miljö. De tar in det som framställs, och det är minsann inte objektivt. Den som tror det måste nog gå i en skola i källkritik.

Verdi skrev:Subventionerna är även bara tillfälliga och till för att få upp volymen på batteritillverkningen så pass att kostnaden per elbil kommer ner till ungefär samma pris som motsvarande bensinbil.
Exakt så. Men jag tror inte den breda massan vill inse det.

Verdi skrev:När det hänt blir det ett självspelande piano och mycket snart kommer då elbilar bli mycket billigare. Dels sjunker volymen på tillverkningen av bensin- och dieselbilar vilket kommer leda till att allt färre bilar måste dela på kostnaden för allt hårdare regler för avgasrening och allt högre straffskatter. Att konstruera en förbränningsmotor är även ganska komplicerat. En elmotor är mycket enklare. Allt är mycket enklare med elbilar.
Jag tror inte på det alls. Priset på en vara bestäms av vad köparen är beredd att betala. Det handlar aldrig om produkten egentliga värde. Har folk varit beredda att betala dagens nivåer, så kommer den prisbilden bestå efter skattenetto. Staten kommer aldrig att missa tillfället att ta in skatt om betalningsviljan finns. Bilister kommer alltid att förbli en kassako. Oavsett teknikslag.

Verdi skrev:Vad gäller elproduktionen så måste den förändras PARALLELLT med att vi byter ut fordonsflottan. Om nu elbilar kommer före i vissa länder så vad spelar det för roll? Många länder, inklusive Sverige och Norge, har en i princip fossilfri elproduktion så här faller även argumentet om "smutsig el".
Du resonerar som att Sveriges grid inte är ihopkopplad med omgivande länder. Men det är den- En utebliven kWh i export från Sverige ska framställas t.ex. i Tyskland eller Polen med skyhöga utsläpp som följd. I diskussionen om elmix kan man inte ena stunden hävda Sveriges låga utsläpp för att i nästa stund ignorera Sveriges goda inverkan på kontinentens elproduktion och bortse från utebliven export vid motsvarande ökad inhemsk konsumtion. Vänd inte kappan efter vinden. Att sortera ut fakta som stöder ens egna åsikter är inte seriöst. Det enda som håller är följande: Klimathotet är globalt. Elmixen globalt är alldeles för dålig för ett globalt införande av batteribilar. Det finns inte ”ren” elenergi till alla. Precis som att det inte finns t.e.x biobränsle till alla bilar globalt. Det är naivt att tro att ett enda teknikslag ensamt stå för klimatomställningen. Sveriges elmix kommer att försämras ganska märkbart med nuvarande energipolitik, som tur är från en mycket låg nivå. Men globalt ökar totala elenergibehovet ungeför lika mycket som den globala tillväxten på förnyelsebar energi. Det ser ut att vara så långt prognoserna sträcker sig. I dag produceras ca 28 PWh elenergi globalt. Man spår att det behövs ca 40 PWh globalt år 2050. Samma år som allt ska vara fossilfritt. Då ska man betänka att av dagens 28 PWh är ca 2/3 fossila. Så totalt ska man bygga ut 30 PWh förnybar elproduktion. Det är mer än hela dagens existerande produktion! Med vindkraftens och solkraftens dåliga kapacitetsfaktorer blir det enorm installerad effekt!. Till detta ska man lägga att mycket omfattande reglerkraft kommer att behövas. I dagsläget sker en omställning globalt från kol till gas, vilket minskar CO2-utsläppen något, men det är fortfarande en omställning från fossilbränsle till ett annat fossilbränsle. I vissa länder sker en omställning från kärnkraft till förnyelsebar produktion samtidigt som man inför gas som reglerkraft. Då ökar utsläppen. Detta misstag är Sverige på väg att också kopiera. Hoppas vi kommer till insikt i tid. Så, javisst. PARALLELL omställning. Men det ser inte enkelt ut. Och det går så sakta i dagsläget att målen om fossilfrihet inte kommer att nås. Inte ens i närheten.

Lövet skrev:
Verdi skrev:Vi kan vända på det också. Vad är vinsten med att fortsätta köra på bensin och diesel? Dyr service, många rörliga delar som slits och går sönder, oharmonisk och ryckig gång med växlingar och varvtal hit och dit, illaluktande bränsle, illaluktande avgaser...
Kan inte heller förstå hur slutsatsen, om eldriven är som sämst 20% bättre och i Sverige 80% bättre, "låt oss fortsätta elda upp bränslen!". Det är en ju en orimlig slutsats och det skvallrar mer att det handlar mer att man är sur över att någon betalar mindre skatt för sitt bilåkande än sig själv. Även vid _samma_ beskattning skulle jag fortsätta för övrigt åka el vilken dag som helst. Så mycket trevligare är det att åka än bensin/diesel.
Jag håller med om allt detta. Jag är inte på något vis negativ till batterifordon teknikmässigt. Jag kör MC regelbundet, och jag provade en elhoj. Den går tyst, vibrationsfritt med en mycket beroendeframkallande accelerationsförmåga. Dessutom har de relativt små batterier i sammanhanget och hyfsad räckvidd. De mindre batterierna belastar inte jordens resurser lika mycket. Jag ser batteri-MC som en klar del i omställningen av tätortstrafiken i de stora mega städer världen över där man i dagsläget redan är vana vid MC. Även i Sverige tror jag faktiskt att MC-användning kan öka större delen av året. Platseffektiva fordon som är tysta och lokalt utsläppsfria. Mycket lämpliga i tätort. Själv kör jag MC året runt, dock inte i halka. Men kylan är ofta inget problem med rätt kläder och rätt MC. Det enda jag vänder mig emot är att batterifordon framställs som klimaträddare. Det är de inte på långa vägar. Inget teknikslag kan ensamt rädda klimatet. Men rätt använt så har alla teknikslag sin plats i en PARALLELL övergång. Den ”slutliga lösningen” har vi nog inte sett ännu. Och vi kommer nog inte att få se den. Men rimliga lösningar som svarar upp till dagens kunskapsläge om klimatet tror jag på. Det finns redan runt hörnet och kombinerar transportsektor med energilagring på ett rimligt sätt. Det skulle underlätta delvis intermittent elproduktion, samtidigt som fordonsenheterna kommer att ha lång räckvidd i kombination med kort tid för bränslepåfyllning. Men utan subventioner blir det kostsamt. Men det klarar politikerna alldeles utmärkt av att kompensera skattemässigt. Men först måste man låta batteribilsindustrin få tillbaka sina utvecklingspengar. Sedan väntar nästa teknikskifte…
Det handlar inte om vad andra betalar i skatt el inte, jag skulle absolut kunna tänka mig en Tesla P100, men enbart för prestandans skull, ingenting annat, hade jag råd skulle jag ha 5bilar på gården av varierande motorstorlek och prestanda, men jag köper inte bil med miljön i åtanke för den struntar jag fullkomligt i när det gäller bilar för jag anser att ALLA oavset drivmedel har något negativt med sig i längden, så skulle jag tänka miljö, skulle jag gå el cyckla. Jag bidrar till bra miljö på andra sätt, tycker jag, men när det gäller bilar passar jag.
Vätgas är bra till mycket. Men inte till att driva personbilar. Elda skiten i kraftverk och framställ el. Lagra i bergrum. Är en mycket svår gas att hantera i bilar, tankbilar o mackar. Stora problem med tankarna som måste bytas osv. Dessutom är bränsleceller både dyra och har begränsad livslängd samt innehåller platina.
När det gäller vätgas saknas det ju helt och hållet infrastruktur, vätgas var på tapeten redan runt 2005, och trodde många att nuså, inom 5år bla bla bla, Jag menade då att vätgas låg minst 30år fram i tiden, och det står jag för än idag. Dok inte i Sverigem men bla Kalifornien kommer att vara med från start
Camel skrev:Men rimliga lösningar som svarar upp till dagens kunskapsläge om klimatet tror jag på. Det finns redan runt hörnet och kombinerar transportsektor med energilagring på ett rimligt sätt. Det skulle underlätta delvis intermittent elproduktion, samtidigt som fordonsenheterna kommer att ha lång räckvidd i kombination med kort tid för bränslepåfyllning. Men utan subventioner blir det kostsamt. Men det klarar politikerna alldeles utmärkt av att kompensera skattemässigt. Men först måste man låta batteribilsindustrin få tillbaka sina utvecklingspengar. Sedan väntar nästa teknikskifte…
Nej nej nej, är du inne på vätgas?
Verdi skrev:Vätgas är bra till mycket.
Instämmer

Verdi skrev:Men inte till att driva personbilar.
Det tror jag går alldeles utmärkt framtiden. Dock tror jag det blir svårt att se fysiskt små fordon drivas av vätgas i bränsleceller, t.ex. vätgasdrivna MC

Verdi skrev:Elda skiten i kraftverk och framställ el.
Man ska inte förbränna något i en hållbar framtid. Vare sig fossilbränslen eller biobränslen. Även vid förbränning av ett rent bränsle som vätgas så skapas t.ex. NOx.

Verdi skrev:Lagra i bergrum.
Ja, det tänker bl.a. man göra.

Verdi skrev:Är en mycket svår gas att hantera i bilar, tankbilar o mackar.
Instämmer i nuläget. Vätgas. Men utvecklingen har knappt börjat på allvar.

Verdi skrev:Stora problem med tankarna som måste bytas osv. Dessutom är bränsleceller både dyra och har begränsad livslängd samt innehåller platina.
Instämmer på allt utom detta med Platina där utvecklingen är långt kommen för att slippa använda Platina i bränsleceller. I övrigt kan jag lägga till flera nackdelar, t.ex att bräsnleceller har en viss fördröjning när effekteuttaget ska ändras. Dvs. i fordon där man inte vill ha märkbar försdröjning vid gaspådrag, måste man ha ett litet batteri. Men det är verkligen litet, markant mindre än i dagens laddhybrider vilket sparar enorma resurser vid globala perspektiv.

Som alltid kan man hitta tekniska nackdelar. Vätgas är inget undantag. Men hittills har utveckling ofta löst de flesta tekniska nackdelar. Detta är jag övertygad gäller t.ex. batteribilar, och det kommer även att gälla vätgasteknik med bränsleceller. Man får inte vara Gubbig och bli en motkraft till ny teknik. Vad som är viktigt är att man får en hållbar LCA för det som man anser vara viktigt. Och då gäller ofta naturlagar eller tekniska förutsättningar som ger vad som är rimligt. Ladda batterier gör man med elenergi. Framställa vätgas görs lämpligen med spjälkning av vatten där elenergi går åt. Båda teknikerna finns. Men energilagring i stor skala är lämpligare med vätgas.

Många parametrar som t.ex. verkningsgrad, utrustningens pris, etc. har inte nödvändigtvis med klimatnytta att göra. Kostnader är ett spel människor emellan och kan lösas politiskt med styrmedel. Precis som man resonerar med dagens bonus-malus. Men det som inte går att lösa med pengar är viktigare att fokusera på, t.ex. om LCA för viss teknik inte är gynnsam nog m.a.p. de parametrar som är skälet för införandet. Vätgas är en teknik där man enkelt uppnår minimal påverkan på klimatet om hänsyn tas till hela LCA, jämfört med batteriteknik som lider av flera utmaningar som kräver att mycket annat på ska lösas för att det ska bli rimligt. Och det kostar också mycket pengar som idag betalas av andra sektorer i samhället än batteribilsköpare. Men det viktigaste att förstå är att detta kommer att ta lång tid, och den finns ju inte om klimathotet är som det framställs.

Både batteribilar och bränslecellsbilar är elbilar som drivs av elmotor som matas av växelriktare. Skillnaden består i hur man bär med sig energin. Precis som utvecklingen av vissa spås bli så gynnsam för batteribilar att det blir som ett självspelande piano och de bara blir billigare och billigare, så kan detsamma även gälla för t.ex. bränslecellsbilar där utmaningarna ligger på tekniskt nivå och inte så mycket på externa parametrar i en hel LCA. Det brukar gå enklare att lösa än utmaningar som ligger i hela kedjan och inkluderar perspektiv på gridnivå och en hel omställning av energisystemet. Vätgasproduktion är lättare att både helt isolera från griden om så önskas, men även utjämna densamma.
Ska man utvinna vätgasen med elektrolys och inte framställa från fossila gaser så går det åt 3-4 ggr mer el än om man laddar batteribilar med elen direkt. Sånt slöseri är svårt att försvara också.

Batterier utvecklas också. Finns redan koboltfria batterier t ex.
Lövet skrev:Nej nej nej, är du inne på vätgas?
Jag har inte blivit så Gubbig att jag är emot ett visst teknikslag. Jag anser att alla teknikslag är viktiga och kan bidra på det sätt som är lämpligast med hänsyn till förutsättningar. De som förespråkar just batteribilar, och tar avstånd från varje annat teknikslag, är nog Gubbiga och motsträviga. :-)
Trots min ålder är sinnet fortfarande både öppet och alert för ny teknik. :-o

Däremot anser jag att det är ganska självklart att fordon ska drivas med elmotorer. Det har jag tyckt så länge jag kan minnas. Men problemet har ju varit att bära med sig energin. Batteribilar kom faktiskt till innan bilar med förbränningsmotor. Men batterierna på den tiden var ju hopplösa och det var kanske inte så konstigt att batteribilar ganska snabbt fick ge vika. I dagens läge är detta inte lika stort problem, vad gäller själva fordonet. Mina invändningar ligger helt på LCA samt de åtgärder som måste göras i system som inte har med själva batteribilen att göra. Officiella skälen är klimatet, men som klimathotet framställs är batteribilar inte en tillräckligt bra lösning. Och det är en mycket stor utmaning att få LCA gå ihop med dagens utveckling och teknik. Takten måste accelerera enormt om vi ska komma ens i närheten inom rimliga tidshorisonter. Till detta ska man lägga resursåtgången för att tillverka 100-tals miljoner batterier, kanske rent av någon miljard batterier. Helt orimligt. Och komma dragandens med att ingen klagade på mobiltelefonbatterier hjälper inte av två skäl. Två fel, gör inte ett fel rätt. Dessutom skiljer det ganska många tiopotenser i resursåtgång. Det går många, många mobiltelefonbatterier på ett enda batteribilsbatteri. Men batteribilar är roliga, inget snack om saken. Men det innebär ju per automatik inte att de är klimatnyttiga. Och jag kan tänka mig att skaffa en batteribil. Jag kan också tänka mig en bil med rejäl förbränningsmotor. Jag ser dock ingen framtid i att använda bensin och diesel. Men andra bränslen för förbränningsmotorer ska man inte automatiskt utesluta under övergångstiden. Alla reduceringar är viktiga. Och en bil som drivs med t.ex. HVO slår faktiskt en batteribil som laddas med EU-mix på elenergin. Men ingen av dessa lösningar kan ensamt klara omställningen. Det finns inte tillräckligt med biobräsnlen för det, precis som det inte finns "ren" elenergi tillräckligt för någon större omställning. Jag har mitt perspektiv globalt i denna fråga. Därför att klimatet är globalt. Jag väljer inte ut t.ex. Sverige som ett globalt exempel. Här är batteribilar ganska klimatvänliga, men långt ifrån helt om man är ärlig. Det har jag visat i andra inlägg. Men huvudpoängen är att globalt ser det radikalt annorlunda ut än i Sverige när det kommer till elenergiproduktion. Men det kanske är så att batteribilar är förbehållna de ca 5 länder (inkl. Sverige) där det är en rimlig lösning. Men resten av jordens invånare ska förbjudas batteribilar? Eller hur tänker man? Det finns inte tillräckligt med klimatvänlig el till alla. Mycket långt därifrån. :-/
Hej Freddan,- det är helt okay att vara liiite sen och konservativ med bilval. Jag tycker egentligen om gamla bilar, tycker komforten var bättre förut.. klev in i en v90 i dag.. vilken lite storbil... I Framtiden tror jag El-bilar eller hybrider kommer vara så bra att alla kommer vilja ha en sån. Jag har kört lite diesel, gillar vridet, men mycket oväsen. Med el-motor är bilen helt tyst vid stads-körning (inget jä..vla diesel knatter), och mycket vrid. Jag tror kanske med tiden alla bilar blir hybrid med en lite motorcykel motor ochså (kostar så lite så).. så man kann köra typ 300 mil i ett sträck. Snart blir det nya batterier från Toyota som bara tar 10 minuter att ladda, 1,4 million km. garanti, 70 mil räckvidd el... och billigare att serva.
Ni bässarvissare... hadde det inte varit för Corona hadde vi dragit upp lika mycket soppa i år som året förre, .. njut flygresan til Thailand när Coronan tar slut..
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 445

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]