Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte byta ut tänddelar på min 940-92 med b230fb. Det ska bli nya stift, tändkablar, fördelare och rotor. Lägger gärna lite extra pengar för att få bra saker. Men när man söker på regnr på bildelssidor sidor tex skruvat så får man fram några olika modeller av delar och märken. På några står det 230fb andra 740 och några 240, trots att det är sökt med regnummer. Vet någon om det är samma tänddelar på alla 230? Om man ska köpa ett bra kit vilket ska man välja som passar bra med varandra tex rotor och fördelare.
Det är i grunden samma motor. Så, ja det ska vara samma på 7/900 med B230 motor. Dock har 240 helt andra tändkablar, fördelarlock och rotor. FB är en lite trimmad F motor, så beroende på körsätt kan det kanske behövas andra tändstift.
Om du går in på www.trodo.se så kan du beställa dom varor du tror du ska ha. Innan du skickar beställningen får du en fråga om du vill låta deras experter kolla mot WIN-numret mot Volvos original kataloger. Då får du garanterat rätt grejer. Finns andra som har detta system också, men alla har det inte
Jo det är samma på alla 940 men tidiga 740 (-86?) och 240 hade annourlunda kablar (passar dock med adapter på/bytt spole) samt rotorn hade varvstopp i sig (kolla så rotorn inte har motstånd/varvstopp).
Köp BOSCH fördelare och rotor, NGK BPR6ES stift, original kablar ELLER bättre "trim"grejer som du snickrar ihop själv/färdigklippta och klämda, sen 16v/turbospole om det blir aktuellt. Utöver det vill du köpa ett kit från skandix med packbox, fiberbrickor, och o-ringar till fördelarlocket, och renovera detta då det nästan alltid är i uselt skick och läcker olja.

1235522382 (Fördelare bosch)
1234332349 (Rotor bosch)
NGK BPR6ES (Stift)
Kablar kan jag inte riktigt rek. för jag kör med egenklippta MEN har haft vparts 8,5mm silikonkablar (fula blåa gjorda i usa) och de hade bra värden (mätte med multimeter) och funkade fint samt var billiga. Köp från välkänt märke som NGK eller originalgrejer för att vara på säkra sidan.
Kit för fördelarlock eller Svensk ÅF samma kit
Spolen brukar hålla då den är simpel och robust MEN ska du byta den så köp inget billigt skit. Ny/motsvarande original är bäst.
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]