Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
viewtopic.php?f=16&t=44944

Dom tidigaste årsmodellerna har en del barnsjukdommar... T ex dörrar som inte tätar helt 100(=vindbrus), tunt glas i sidorutorna(=vägbuller) och lite sånna saker.
Just det, dom är inte direkt stöldsäkra heller... Iom att dörrarna inte är riktigt som dom ska så går det, med rätt teknik, rycka upp en låst dörr utan större problem.
av LOB
Apropå stöldsäkerhet så kan man inte ha en bil utan elektronisk startspärr om man parkerar i en av våra storstäder (standrardutrustning på 850 från 1996) .
Pundarna är heta på gamla bilar som de kan tjuvkoppla. Nuförtiden stjäls bara "skrotbilar" och lyxbilar. Vi som har något därimellan får vara i fred.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Innan -96 fanns ju dock den "svarta pinnen". Den var väl visserligen inte standard, men majoriteten av dom 850is jag stött på har haft den iaf.
Men en -92a har nog större risk att inte ha någon startstpärr öht. än t ex -94 eller -95. Det beror ju på hur djup plånka första köparen hade.
Annars är det ju inga problem att montera ett VGAII larm, och då får man ju en startspärr "på köpet".

Sen ser jag nu att, om TS inte skrivit fel, 850in i fråga har en 2.0L motor(-92or fanns annars enbart med 2.5L "170hk" motor). Det bör betyda att det är en import(från italien?), och då kan den ju ha vilken utrustning som helst. Kanske hade den startspärr som standard, kanske fanns inte startspärr att välja öht... Vem vet...

2.5orna är f.ö. riktigt pigga rackare, många lämnade bortåt 190hk från fabrik... Men hur 2.0orna är har jag inte den blekaste om... Dom(2.5orna iaf) blev iaf rätt duktigt strypta redan -93, och ännu mer -94. Gnällspikar till köpare som tyckte motorn lät för "vass" ;-) , så volvo monterade snällare kamaxlar, tog bort det variabla gasspjället(som, iofs, ofta krånglar.. Men det var ju först flera flera år efter försäljningen det problemet visade sig) osv.
Rätt tragiskt utvecklning i vilket fall, "GLT"-motorn gick från att vara en av dom vassaste sugmotorerna volvo gjort i en produktionsbil(mig veterligen då endast slagen av storebrodern B6304, som lämnade 204hk. ynka ~14hk mindre effekt med en hel cylinder mindre är ändå rätt imponerande), till en trött åsna med fruktansvärt tråkigt register... Jag har dock ett vagt minne av att volvo hamnade lite i "blåsvädret" när det kom fram att -92orna lämnade så mycket mer effekt än dom är typade för, så det kan ju vara ytterligare en anledning till att den blev strypt redan efterföljande år.

Med det sagt kan vi lägga till en sak på "barnsjukdomme-listan" - det variabla gasspjället. Visserligen inte speciellt svårt att fixa till, men likväl ett problem.
Användarvisningsbild
av BertilS70
Ser ut på grammatiken och språket i trådskaparens inlägg som att det är direktöversatt med Google translate från amerikansk engelska.
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]