Innan -96 fanns ju dock den "svarta pinnen". Den var väl visserligen inte standard, men majoriteten av dom 850is jag stött på har haft den iaf.
Men en -92a har nog större risk att inte ha någon startstpärr öht. än t ex -94 eller -95. Det beror ju på hur djup plånka första köparen hade.
Annars är det ju inga problem att montera ett VGAII larm, och då får man ju en startspärr "på köpet".
Sen ser jag nu att, om TS inte skrivit fel, 850in i fråga har en 2.0L motor(-92or fanns annars enbart med 2.5L "170hk" motor). Det bör betyda att det är en import(från italien?), och då kan den ju ha vilken utrustning som helst. Kanske hade den startspärr som standard, kanske fanns inte startspärr att välja öht... Vem vet...
2.5orna är f.ö. riktigt pigga rackare, många lämnade bortåt 190hk från fabrik... Men hur 2.0orna är har jag inte den blekaste om... Dom(2.5orna iaf) blev iaf rätt duktigt strypta redan -93, och ännu mer -94. Gnällspikar till köpare som tyckte motorn lät för "vass"

, så volvo monterade snällare kamaxlar, tog bort det variabla gasspjället(som, iofs, ofta krånglar.. Men det var ju först flera flera år efter försäljningen det problemet visade sig) osv.
Rätt tragiskt utvecklning i vilket fall, "GLT"-motorn gick från att vara en av dom vassaste sugmotorerna volvo gjort i en produktionsbil(mig veterligen då endast slagen av storebrodern B6304, som lämnade 204hk. ynka ~14hk mindre effekt med en hel cylinder mindre är ändå rätt imponerande), till en trött åsna med fruktansvärt tråkigt register... Jag har dock ett vagt minne av att volvo hamnade lite i "blåsvädret" när det kom fram att -92orna lämnade så mycket mer effekt än dom är typade för, så det kan ju vara ytterligare en anledning till att den blev strypt redan efterföljande år.
Med det sagt kan vi lägga till en sak på "barnsjukdomme-listan" - det variabla gasspjället. Visserligen inte speciellt svårt att fixa till, men likväl ett problem.