Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas850
Hej!

För någon vecka sen bytte jag den yttre och inre styrleden (vänster sida) på min Volvo V70 -03. Den gamla damasken som sitter över den inre styrleden var till stora delar fylld med servo-olja. Därför undrar jag, behöver jag byta hela styrväxeln nu? Det är dessutom så att läckaget har blivit värre och jag fick fylla på med mer olja idag..

Som sagt, damasken var fylld med servoolja, men vart kommer själva oljan ifrån? Går det att täta på något vis eller är det alltid utbyte som gäller? Om det nu är utbyte som gäller, har någon en bra guide på hur detta går till? Detta är inget jag gjort tidigare och är därför osäker på om det är något jag vågar mig på eller ska lämna bilen till verkstad.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det är olja i vänstra damasken så är det väl den inre tätningen mot kuggstången som är dålig? Eller möjligen o-ringarna mot ventilenheten som sitter på rattaxeln. I vilket fall tror jag det blir svårt att byta utan att plocka ner hela styrväxeln.
Tätningen på höger sida verkar lättare att byta, sitter ju längst ut..
På youtube finns filmer som visar hur man plockar isär styrväxlar (inte just Volvos), det verkar inte vara gjort i en handvändning? ;-) Sök på volvo steering rack disassembly
av Righthanddrive
Jag lyfte upp Volvon och lossade hjälpramen på de två bakre fästerna samt lite på de främre för att få ut hela styrväxeln. Jo, motorn måste få avlastning ifrån ovan. Sedan tar man ut hela paketet i sidled ut vis ”hjulhuset”. Finns några videos på Utuben. Lite att meka men det är genomförbart med lite tid.... Lycka till
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Beggad orenoverad nja tveksamt för stort jobb för det. Vad sa de ha för en ny styrväxel om de skaffar den åt dig blir kanske bättre om bekymmer uppstår med styrväxeln sedan?.
Dyrt kommer det bli iaf :bored:
av Emilerik1
Har precis bytt på min -02:a och det var inga större bekymmer. Fick tag på en begagnad som var torr och fin. Tänk på att det finns olika märken på styrväxlarna. Tänker mest om du ska byta själv så att du får rätt modell. Gissningsvis SMI eller TRW.
Är ju en dyr historia om verkstaden ska göra det. Lycka till!
av Niklas850
Jo men precis får kolla dem noga innan köp! Vore gött att byta själv men har inte riktigt kunskapen känner jag.
Emilerik1 skrev: tor 17 dec 2020, 21:37 Har precis bytt på min -02:a och det var inga större bekymmer. Fick tag på en begagnad som var torr och fin. Tänk på att det finns olika märken på styrväxlarna. Tänker mest om du ska byta själv så att du får rätt modell. Gissningsvis SMI eller TRW.
Är ju en dyr historia om verkstaden ska göra det. Lycka till!

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]