Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Det är snyggt med panoramatak, och det gör bilen ljusare invändigare -- vilket speciellt brukar uppskattas i baksätet.

Personligen vill jag i alla fall inte ha panoramatak. Jag är 193 cm lång, och uppskattar om innertaket inte kommer för nära huvudet. Det tillsammans med att första bilen jag hade med taklucka strulade rätt bra med vattenläckage in i kupén. Det slutade med att luckan tejpades igen med silvertejp för att få det torrt inuti bilen. Även om det är 30 år sedan påverkar det min syn på alla typer av hål i tak...

Jag inser rent intellektuellt att de allra flesta som väljer panoramatak inte kommer att ha några problem med det under den tid de äger bilen, men känslan av att komma ut till en bil med blöta säten vill jag inte uppleva igen. :-)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Om man väljer tonade rutor och laminerat glas är det då det även på panoramataket om man valt till ett panoramatak? (tycks så i din bild att det är åtminstone tonat panoramatak?) Fortfarande ljust och fint i bilen trots tonat glas?

Jag antar det är laminerat glas i ett panoramatak?

Så man kan i försäkringen (hos Volvia) med "Trygghet Plus" få ett panoramatak att täckas av den försäkringen? För typ stenskott, sprickor och liknande i ett panoramatak?

Den där bilden på en röd V60 Cross Country med panoramatak var ju ursnygg.

/Bo
poscarjr skrev: fre 11 dec 2020, 09:54 Jag stod precis inför samma val fast i mitt fall en V90CC i Birch Light. Jag velade fram och tillbaka och även jag sökte beslutshjälp här i forumet. Man kan säga att jag letade argument för att avstå fast jag egentligen skulle vilja ha det. Risk för läckage, stenskott etc. Men så var jag och provkörde en bil med taket i måndags och jag gillade det skarpt. Härlig lyxig känsla och fint ljus. Jag kommer dessutom ha mörk inredning (Maroon Brown) så lite ljusinsläpp om man vill kan nog bli bra. Sen tycker jag att det exteriört blir skitsnyggt med det mörka taket. Så, jag la till det i sista sekund (hade sista ändringsdag igår) och kommer även lägga till Trygghet Plus i min Volviaförsäkring. Det minskar självrisken på vagnskadan OM nu olyckan skulle vara framme.
Roade mig med att bygga ihop "din" bil så som jag fattar att du ska ha den - i mina ögon är taket klockrent. Go for it!
Användarvisningsbild
av poscarjr
Hej bem,
panoramataket är tonat och laminerat oavsett man väljer tonade rutor och/eller laminerat glas. Men det är klar man gör - passar ju alldeles förträffligt ihop.
Det Trygghet Plus ger är reducerad självrisk med 3000:- på personvagnsgarantin under de tre första åren med halvförsäkring. Taket täcks redan av försäkringen i sig men får man stenskott etc är det inte glasförsäkringen med sin betydligt lägre självrisk som kickar in.
/Patric
av stegev
Jag har panoramatak på min XC60. Det förhöjer hela upplevelsen inuti kupén, men främst för barnen som sitter bak som kan titta upp och drömma sig bort :).
Används enbart sommartid men helt klart värt.
Användarvisningsbild
av bem
Tänk Er en XC60, V60 eller S60 med panoramatak i tonat glas (och laminerat) med tonade och laminerade övriga bilrutor.
Och en färg på bilen som matchar såna mörka tonade rutor. Huvaliga, vem kan stå emot nåt sånt? (om man kopplar bort snusförnuftet och plånboken ett ögonblick)

Sitta i baksätet och drömma sig bort upp i himlen ett tag, det låter ju förträffligt. Näe nu får jag nog be nån annan köra bilen och jag sitta i baksätet hädanefter..., det hör jag det. Sitta och drömma mig bort är ju en av mina favoritsysselsättningar. :-D
/Bo
stegev skrev: fre 11 dec 2020, 12:30 Jag har panoramatak på min XC60. Det förhöjer hela upplevelsen inuti kupén, men främst för barnen som sitter bak som kan titta upp och drömma sig bort :).
Används enbart sommartid men helt klart värt.
Användarvisningsbild
av poscarjr
bem skrev: fre 11 dec 2020, 13:09 Sitta i baksätet och drömma sig bort upp i himlen ett tag, det låter ju förträffligt. Näe nu får jag nog be nån annan köra bilen och jag sitta i baksätet hädanefter..., det hör jag det. Sitta och drömma mig bort är ju en av mina favoritsysselsättningar. :-D
/Bo
Förvisso en V90CC så fel forum...men den här väntar jag på. Gissar att du skulle gilla att sitta i baksätet på den :)
v90cc.jpg
v90cc.jpg (80.85 KiB) Visad 749 gånger
Användarvisningsbild
av bem
Jag Din V90 Cross Country såg ju lika läcker ut som den bilden på den röda V60 Cross Country tidigare.
Så det är delat panoramatak på V90 Cross Country då? Tycker mig se en skarv ungefär på halva panoramataket på din V90 CC.
På V60 panoramatak tycks taket vara i en enda hel bit, jag ser ingen skarv på den - stämmer det?
/Bo
poscarjr skrev: fre 11 dec 2020, 13:25 Förvisso en V90CC så fel forum...men den här väntar jag på. Gissar att du skulle gilla att sitta i baksätet på den :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
bem skrev: fre 11 dec 2020, 13:39 Jag Din V90 Cross Country såg ju lika läcker ut som den bilden på den röda V60 Cross Country tidigare.
Så det är delat panoramatak på V90 Cross Country då? Tycker mig se en skarv ungefär på halva panoramataket på din V90 CC.
På V60 panoramatak tycks taket vara i en enda hel bit, jag ser ingen skarv på den - stämmer det?
/Bo
poscarjr skrev: fre 11 dec 2020, 13:25 Förvisso en V90CC så fel forum...men den här väntar jag på. Gissar att du skulle gilla att sitta i baksätet på den :)
Det är delat även på en V60 så bara nåt man missat i bilderna i konfiguratorn.
Det är bara första halvan som kan öppnas eller tiltas i bakkant.
av Bempo
poscarjr skrev: fre 11 dec 2020, 13:25
bem skrev: fre 11 dec 2020, 13:09 Sitta i baksätet och drömma sig bort upp i himlen ett tag, det låter ju förträffligt. Näe nu får jag nog be nån annan köra bilen och jag sitta i baksätet hädanefter..., det hör jag det. Sitta och drömma mig bort är ju en av mina favoritsysselsättningar. :-D
/Bo
Förvisso en V90CC så fel forum...men den här väntar jag på. Gissar att du skulle gilla att sitta i baksätet på den :)
v90cc.jpg
Jag ställer upp som baksätespassagerare :)
Användarvisningsbild
av bem
Bempo,
Du vill inte bli min privatchaffis istället? Det börjar bli trångt i baksätet med alla som vill sitta där och drömma...Jag vill ju helst hädanefter sitta i baksätet och gosa mig och flyga iväg i mina tankar upp genom panoramataket vidare upp bland molnen i himlen. Privatschaffis kan du nog få bli rätt kvickt, jag skall bara provköra i helgen den här V60 T6 eAWD Recharge... (se bilden nedan) som står på garageuppfarten just nu sen några minuter.
/Bo
/Bo
Bempo skrev: fre 11 dec 2020, 15:56 Jag ställer upp som baksätespassagerare :)
Bilagor
V60_T6_eADW_Recharge.JPG
V60_T6_eADW_Recharge.JPG (1.18 MiB) Visad 696 gånger

Finns på skroten. Mvh Per

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket inte […]

Byta tryckgivare turbo

Du får plocka ut luftfilter burken, losa p&a[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&au[…]