Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja helt urusel kan ju Volvos Pilot assist inte gärna vara men med tanke på Volvos profil att ligga i framkant i allt säkerhetstänk är väl annat än högsta poäng dvs. 4 av 4 ett lite bakslag/nederlag ändå. Ser väl inge bra ut i reklam och tester och så heller att inte ha full pott i Euro NCAP test. Och alla såna här förarstöd är väl i mina ögon självklart att få full pott i Euro NCAP test. Eller vad anser ni andra?
/Bo
SemiImbecille skrev: tis 08 dec 2020, 15:07
bem skrev: tis 08 dec 2020, 10:35 Man kanske skall tänka sig för både en och två gånger innan man väljer till på sin Volvo s.k. "Pilot Assist".
Fick väl rätt uselt betyg (2 av 4) av Krocktestarna Euro NCAP, nyligen:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nytt-test/
Gissar att Volvos ingenjörer jobbar för högtryck nu så de får 4 av 4 i betyg nästa gång i Euro NCAP testet.
/Bo
Tycker Pilot Assist fungerar helt ok. Körde en Tesla Model X en vecka med full självkörning och den var inte märkbart mycket bättre tycker jag, Teslans system slutade fungera så fort det började regna lite och någon kamera blev skitig...
1) Finns det plats för ett sånt där litet "Tempaspare" reservhjul i en V60 T6 AWD Recharge? Fick mega-punka på min V70 MY2014 för ca. 1 mån sen (nästan nya däck) och efter det sa jag till mig själv: aldrig mer en bil utan ett riktigt reservhjul (om än Tempaspare). Blir det en showstopper nu med V60?
2) En sak fattar jag inte: jag har en offert på en V60 T6 AWD Recharge och en dito V90. Skiljer 60 laxar i pris. I Auto motor & sport där de testar en V60 B4 surrarar de om att det skiljer 10 laxar mellan en V60 B4 och V90 B4. Kan nån förklara varför det är 60 laxars skillnad mellan V60 T4 AWD Recharge och dito V90 (i övrigt samma utrustning)? Jag fattar inte. Är det bara med B4 motor det är 10 laxar i prissskillnad mellan V60 och V90?
3) Den där växelväljaren i Orrefors glas: alla klagar på att man måsta röra den två gånger i resp. riktning för att lägena skall gå i (R eller D). Tror jag skulle bli vansinnig på detta. Jag har provkört en V90 med den föregående växelväljaren (icke glas) och den var ju hur smidig som helst. Synpunkter på den där Orrefors glas växelväljaren?
/Bo
1) Okej att du fick punktering för en månad sedan. Men hur länge var det innan dess? Om du inte får punktering oftare än var 5:e-10:e år så är det ju ingen stor sak att ringa en bärgare då. Ofta är ju inte punktering så illa att man inte kan köra till däckverkstad med en spik i däcket.
2) Dubbelkolla på volvos hemsida om det verkligen var samma utrustning i bilarna, om Volvo för närvarande har någon kampanj på bilar och så kanske du får svar.
3) Inte bekant med det, men att lära sig att trycka två gånger på en knapp låter som en mindre sak. Sitter nog i ryggmärgen vid 10:e resan och sedan är det en ickefråga.

Var är du i ditt bilköp? Har du provkört modellen? Räknat på vilken utrustning du vill ha? Jämfört de olika modellerna som är intressanta? Eller är du i tanken att en ny bil vore trevligt, får se när det blir.
Hemingway,
1) : Det tar minst 50 min innan bärgare kommer om jag befinner mig inom min kommun. Tror du jag har lust att stå kanske på vintern och frysa så länge, ha, ha? Näe vad heter det "Bra karl reder sig själv"? Jag hade morsan med i bilen också (87 bast) och ingen rollator med... jag bara måste hem ASAP. Visst är det sällan man får punka, men säg det till den som får en rejäl pys-punka mitt ute i skogen i minus 20 grader... Nästan nya däck var det på vid min pys-punka nyligen, så mycket gummi... nåt jädra vasst körde jag över som jag inte såg.
Nå, finns det plats för ett Tempaspare? Nån som vet?
2): Exakt samma utrustning, bara det efter V:et som skiljer dvs. V60, V90. Jag sitter med offerterna framför mig as we speak now.
3): Jo, kanske en vanesak, men jädrigt irriterande ser det ut när man kollar på videos och t.o.m. testare från exempelvis auto motor & sport skäller efter den så det osar svavel. Har inte Volvo frågat vanligt folk vad de tycker om nya "finesser"? Den gamla växelspaken för automat var ju perfekt (det vet jag för jag körde en V90 2020 med en sån svart spak i 3 dagar alldeles nyligen). Om man bara kunde lista ut varför Volvo gjort som de gjort kanske det vore lite lättare att acceptera och lära sig detta ytterst konstiga sätt att lägga i R och D på en automat. Tror knappast någon annan tillverkare har kommit på nåt så urbota dumt (eller kanske smart?, om det nu är nån speciell anledning till att man skall behöva "dutta" två gånger på spaken innan ett växelläge hoppar i, som då inte jag kan lista ut med mitt bondförnuft anledningen till). Även om man lär sig detta konstiga sätt att välja växellägen så tror jag att jag skulle blir väldigt irriterad i längden (om jag känner mig själv rätt).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Nu bara måste ni som åker med en V60 T6 (eller T8) (e)AWD Recharge förklara hur man klarar sin på vintern om man åker på enbart el (pure) läge? Går det överhuvudtaget utan att frysa fötterna av sig? Vi har ju ett vinterhalvår här i Sverige som alla vet. Jag har en Volvo diesel (V70 V3 Business MY2014) idag med dieselvärmare som fungerar så bra om man vill ha varmt i bilen i olika situationer, och under gång (utan den värmaren startad) blir det också så varmt och skönt på vintern.
/Bo
Vet du eller har du listat ut varför sakernas tillstånd är som de är med automatväxelspakens växellägen på 2021:or?
Nästan lite som: när du skall blinka för blinkspaken två gånger i önskad riktning (men varför?)
/Bo
Zanders skrev: tor 10 dec 2020, 09:18 Vanesak med växelspaken.. Går fortare och lättare för mig att dubbeldutta nu än att använda en "vanlig" växelspak.
Ursäkta otydligheten. Jag menar den nya i glas =Orreforsknoppen, den är ny på 2021:or (i alla, fall på V60 och V90 de jag är intresserade av). Jag körde en V90 2020 för ca. en vecka sen i 3 dagar och den hade en svart knopp, inte en Orrefors glasknopp.
Jag antar du inte har Orreforsknopp då, Zanders?
/Bo
- Har offerterna. Bara att bestämma sig (efter provkörning).

- De hade ingen V60 T6 (e)AWD Recharge hemma just nu men de har lånat hem en till på fredag så jag skall få prova en över helgen.

- Ja, jag har ju offerterna...

- Är bara intresserad av två modeller: V60 resp. V90. Jag har offerter på bägge med exakt samma utrustning på bägge.

- Ny bil är alltid trevligt men nu är det alltså byte på gång, jag sitter inte bara här och "drömmer" med andra ord.

Hemingway skrev: tor 10 dec 2020, 08:41
Var är du i ditt bilköp?

Har du provkört modellen?

Räknat på vilken utrustning du vill ha?

Jämfört de olika modellerna som är intressanta?

Eller är du i tanken att en ny bil vore trevligt, får se när det blir.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]