Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Whatswrongplz skrev:Verkar ju onekligen vara otroligt lika symtom!

Ska verkligen kolla dom kablarna också!

Hur långt hade din gått när det hände? Min har gått 17000
Kring 11, tror jag.
Liten uppdatering,

Kollat allt ovanstående, inget synligt fel

Nu har den dock blivit värre, efter att ha kontrollerat dessa saker så blev bilen ihopsatt igen sedan körde jag efter ungefär 100 meter så började det igen. Nu alla felkoder på samma gång. Upptäckte att det inträffade när jag drar växelväljaren till D så syns inte det att driven är inlagd. Utan bilen rycker kraftigt när man lägger in R och D.
Misstänker att kanske något med växelväljaren har något med saken att göra, frågan är om den kan störa ut systemet så pass mycket?

Fler tips mottages tacksamt!
Inte säkert att jag skulle kunna hjälpa, men andra kanske kan, om du postar en lista med felkoder från VIDA (inte generisk läsare, dom kan vara missvisande).

Att det blir ett 60-tal felkoder brukar innebära att inte alla fel är "äkta" så att säga.
Jag lämnade in den på Volvo, dom kopplade upp med dator, såg det var kabel brott i kabelhärvan i fronten. Dom hittade 3 kablar som var skadade

Skarva ihop dom igen så fungerade bilen igen, (ej hämtat ut den ännu)

Kostnad 7000:- är det rimligt? Det är ju inga delar som är bytt 🤔
Dessa avskavda kablar verkar ju vara ett riktigt ”standardfel”, är det nån som fixat själv och vet var de svaga punkterna är?

Nåt att hålla kolla på och kanske går det att förebygga med lite extra skydd?
Whatswrongplz skrev:Jag lämnade in den på Volvo, dom kopplade upp med dator, såg det var kabel brott i kabelhärvan i fronten. Dom hittade 3 kablar som var skadade

Skarva ihop dom igen så fungerade bilen igen, (ej hämtat ut den ännu)

Kostnad 7000:- är det rimligt? Det är ju inga delar som är bytt 🤔
Så exakt som för mig då, också 3 kablar. Jag fick ge 5k och tyckte det lät mycket. Många gånger är ju större delen av kostnaden arbete, fick de felsöka extra länge och sedan kanske lyfta ut något kan det väl dra iväg. Har för mig att jag fick timpriset till 1800 på Bilia vid någon service, någon som vet mer exakt?
Om någon tidigare gjort detta hos en auktoriserad verkstad och kan klistra in sitt kvitto/offert hade det ju underlättat.. att skarva 3 kablar för 5000-7000kr, det är ju galet.

Själva felsökningen brukar/oftast ligga runt 1200-1400kr exklusive arbete som kommer skall etc. så skarvning och vad som gjort ligger då runt 3000-4500kr; där arbetskostnad är inbakad i slutsumman*

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]