- mån 07 dec 2020, 18:33
#1416940
Det är mig veterligen exakt samma växellåda även på de modellerna som har en där digitala pinnen att växla med.
Moderator: Moderatorer
Malmstroem skrev: ↑mån 07 dec 2020, 18:19Jo det finns det säkerligen, men vi ville ha en 90CC för det passar oss och kommer att få rulla ca 20000 mil, men har inte panorama.AndS skrev:Så du menar att du ur rena "bruksegenskaper" inte hittar en billigare lösning än en ny Volvo med panoramatak?Malmstroem skrev: ↑mån 07 dec 2020, 13:58 Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".Ber om ursäkt, men för mig är det en "bruksbil" för dagliga tramsporter, dra släp, etc, det är vår arbetsbil. Mina inlägg är utifrån det.
Tillåt mig tvivla...
poscarjr skrev:Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.Skickat från min KB2003 via Tapatalk
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
Xanthopteryx skrev: ↑mån 07 dec 2020, 18:33 Det är mig veterligen exakt samma växellåda även på de modellerna som har en där digitala pinnen att växla med.OK, säkert så. Du får ursäkta en lekman - men "växlingsupplevelsen" var i vart fall en annan med denna pinne som man bara vippar fram och tillbaka. Klart till det bättre om du frågar mig. Dessutom bra mycket snyggare. :)
timebandit skrev: ↑mån 07 dec 2020, 19:12 Nyfiken på vad det var som du tyckte var så trevligt med panorama? Jag är inte övertygad och kommer inte bli det heller man alltid kul med input. Då menar jag från förarens perspektiv och inte från baksätet för vem bryr sig om dom där bak? :DJa du, vad var det egentligen som fick mig att välja glastaket. Dels så tror jag det kommer göra sig väldigt bra ihop med min mörka inredning. Kan nog bli trevligt med lite ljusinsläpp. Sen så tänker jag nog lite på dom där bak. Åker förvisso själv allt som oftast men dom gånger jag har passagerare där bak så är det säkert kul för dom. Ibland sitter hustrun bak när sonen övningskör (vilket han kommer göra i 1.5 år till...) och hon gillade det med. Sen så tycker jag att glastaket är snyggt rent estetiskt och att det känns lite lyxigt.
9 veckor blir till 8 veckor för mig om tidsschemat går som det gjort hittills :)poscarjr skrev:Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.Skickat från min KB2003 via Tapatalk
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
Malmstroem skrev:Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".Väldigt sant på alla tre, typiska grejer som krånglar efter 15-20 000 mil...
För mig betyder det att var och en bör välja de options de föredrar och är villiga att betala för. Om månadskostnaden för bilen närmar sig 10.000 SEK så spelar det nog knappast någon roll om du lägger till ett eller annat option som kostar några hundralappar. Det finns inte så mycket rätt och fel här -- utan det handlar om personliga preferenser.![]()
Personligen vill jag inte ha panoramatak. Luftfjädring har jag uppskattat, men eftersom jag trots allt rätt sällan åker med full packning och släp klarar jag mig rätt bra utan. B&W ljud är ett måste för vissa, men inte för mig. Däremot vill jag gärna ha t.ex. eljusterade elstolar och en tillräckligt stor motor.
Eftersom det blev en lagerbil när jag köpte min XC90 fick jag ta vad den hade. Den var hyfsat välutrustad, det var väl panorama, luftfjädring och B&W-ljudet som saknades (utöver en del saker från longuepaketet).
Det är fullt möjligt att både panoramatak och luftfjädring strular över tid. Det brukar bränslevärmaren också göra. Jag skulle inte vilja vara utan bränslevärmaren, men panoramataket och luftfjädring klarar jag mig utan. Det mesta som går sönder går att laga.
poscarjr skrev:Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.Jag hoppas du blir lika nöjd som jag är med mitt panoramatak. Har aldrig insyns/solskyddet fördraget. Kör ofta med taket tiltat oavsett om det är varmt eller kallt, ja upp till 70 - 80 km/h. Sedan klagar tanten på att jag skruvar upp stereon för högt för att slippa höra vindbruset från luckan.
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]