Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Malmstroem skrev: mån 07 dec 2020, 18:19
AndS skrev:
Malmstroem skrev: mån 07 dec 2020, 13:58 Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".
Ber om ursäkt, men för mig är det en "bruksbil" för dagliga tramsporter, dra släp, etc, det är vår arbetsbil. Mina inlägg är utifrån det.
Så du menar att du ur rena "bruksegenskaper" inte hittar en billigare lösning än en ny Volvo med panoramatak?

Tillåt mig tvivla...
Jo det finns det säkerligen, men vi ville ha en 90CC för det passar oss och kommer att få rulla ca 20000 mil, men har inte panorama. ;-)
av timebandit
Nyfiken på vad det var som du tyckte var så trevligt med panorama? Jag är inte övertygad och kommer inte bli det heller man alltid kul med input. Då menar jag från förarens perspektiv och inte från baksätet för vem bryr sig om dom där bak? :D
9 veckor blir till 8 veckor för mig om tidsschemat går som det gjort hittills :)
poscarjr skrev:Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poscarjr
Xanthopteryx skrev: mån 07 dec 2020, 18:33 Det är mig veterligen exakt samma växellåda även på de modellerna som har en där digitala pinnen att växla med.
OK, säkert så. Du får ursäkta en lekman - men "växlingsupplevelsen" var i vart fall en annan med denna pinne som man bara vippar fram och tillbaka. Klart till det bättre om du frågar mig. Dessutom bra mycket snyggare. :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
timebandit skrev: mån 07 dec 2020, 19:12 Nyfiken på vad det var som du tyckte var så trevligt med panorama? Jag är inte övertygad och kommer inte bli det heller man alltid kul med input. Då menar jag från förarens perspektiv och inte från baksätet för vem bryr sig om dom där bak? :D
9 veckor blir till 8 veckor för mig om tidsschemat går som det gjort hittills :)
poscarjr skrev:Var förbi min ÅF en vända till idag för att testa en V90 CC med panoramatak så nu är slutligt beslut taget - det blir med panoramatak. La även till Trygghetspaket Plus i min Volviaförsäkring så får jag ner självrisken om olyckan skulle vara framme.
Bilen jag körde var förresten en B4 (diesel) med den elektroniska växelföraren. Hade bara testkört D4 tidigare med "gamla" lådan. Klart lyft om ni frågar mig. Det kanske också spelade in i valet av taket - det var helt enkelt en underbar bil jag var ute och körde - en sån vill jag också ha. Det blir 9 väldigt långa veckor av väntan nu...
Skickat från min KB2003 via Tapatalk
Ja du, vad var det egentligen som fick mig att välja glastaket. Dels så tror jag det kommer göra sig väldigt bra ihop med min mörka inredning. Kan nog bli trevligt med lite ljusinsläpp. Sen så tänker jag nog lite på dom där bak. Åker förvisso själv allt som oftast men dom gånger jag har passagerare där bak så är det säkert kul för dom. Ibland sitter hustrun bak när sonen övningskör (vilket han kommer göra i 1.5 år till...) och hon gillade det med. Sen så tycker jag att glastaket är snyggt rent estetiskt och att det känns lite lyxigt.
Min tickar ned en vecka på torsdagar så då blir det 8 även för mig. Hoppas att inte tillägget av taket ställer till det...
av perhall
Malmstroem skrev:Nu talar vi inte direkt om bilar som är billiga, och knappast kan ses som "bruksbilar".

För mig betyder det att var och en bör välja de options de föredrar och är villiga att betala för. Om månadskostnaden för bilen närmar sig 10.000 SEK så spelar det nog knappast någon roll om du lägger till ett eller annat option som kostar några hundralappar. Det finns inte så mycket rätt och fel här -- utan det handlar om personliga preferenser. :-)

Personligen vill jag inte ha panoramatak. Luftfjädring har jag uppskattat, men eftersom jag trots allt rätt sällan åker med full packning och släp klarar jag mig rätt bra utan. B&W ljud är ett måste för vissa, men inte för mig. Däremot vill jag gärna ha t.ex. eljusterade elstolar och en tillräckligt stor motor.

Eftersom det blev en lagerbil när jag köpte min XC90 fick jag ta vad den hade. Den var hyfsat välutrustad, det var väl panorama, luftfjädring och B&W-ljudet som saknades (utöver en del saker från longuepaketet).

Det är fullt möjligt att både panoramatak och luftfjädring strular över tid. Det brukar bränslevärmaren också göra. Jag skulle inte vilja vara utan bränslevärmaren, men panoramataket och luftfjädring klarar jag mig utan. Det mesta som går sönder går att laga.
Väldigt sant på alla tre, typiska grejer som krånglar efter 15-20 000 mil...
av perhall
Tillägg: månadskostnaden närmar sig 10 000? Den lär väl ha passerat... vi snackar här bilar med listpris på 600+ och netto kring 550. Värdeminskning, kapitalkostnad, skatt (12 000/år), dyra servicar etc. Det är nog inte många mils körning förrän man passerar 10 000 per månad...
av Malmstroem
Det har du helt rätt i. Jag tänkte mest på bara den "fasta" kostnaden, skulle nog varit tydligare där.

Kör du mycket och lägger till drivmedel lär du med god marginal passerat 10.000:- i månaden.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag hoppas du blir lika nöjd som jag är med mitt panoramatak. Har aldrig insyns/solskyddet fördraget. Kör ofta med taket tiltat oavsett om det är varmt eller kallt, ja upp till 70 - 80 km/h. Sedan klagar tanten på att jag skruvar upp stereon för högt för att slippa höra vindbruset från luckan. ;-)
Det där trygghetspaket plus kan man ha nytta av, även om man hoppas att man inte har det. :-)
Lycka till med "lyxåket".
Användarvisningsbild
av poscarjr
Kommer bli hur bra som helst.
Tack!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]