Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anette62: Sådana uttalanden från besiktingsmän har jag hört några gånger. Dom anser, eller tycker, eller tipsar om att någon styrled eller något annat i framvagnen är på väg att bli dåligt. Det har jag fått höra på dom två tidigare bilarna som jag har haft. (En 245 -92 och en V70 -08) När jag sedan har berättat det för en verkstad i samband med service eller andra reparationer, har dom svarat: "Det är inget fel på din framvagn. Vi har både provkört och kontrollerat, men allt är som det skall vara!" Betänk att en verkstad skulle ju kunna säga att dom har bytt XYZ och kanske göra det också bara för att ta mer betalt. Men det har dom alltså inte gjort.
Så nästa gång en besiktningsman säger något om din bil, men inte skriver det i protokollet, åk till en verkstad (som du litar på) och bed dom kolla om det verkligen stämmer.
Ett annat sådant exempel var att dom tyckte att underredet började rosta på 245'an. Den bilen var galvaniserad i halva karossen upp till kromlisten. Jag tittade efter själv. Det som man med lite god vilja, dålig belysning och svag syn skulle kunna misstänka för att vara rostprickar, var Tectyl!!! Jag hade låtit byta ut dragkroken något år tidigare, den var rostig. Efter bytet sprayade jag generöst med Tectyl runt och på fästena och på balkarna i bakändan på bilen.
Besiktningsmannen skrev en kommentar på baksidan av besiktningsprotokollet men sa också att det var ingen panik att byta. Jag vill inte åka omkring med något som jag vet är lite dåligt så jag pratade med mekanikern här hemma på byn och han gjorde jobbet utan att ifrågasätta om det verkligen behövdes. Nu frågar jag flera olika personer om vad dom tror att det konstiga i lördags var. En bekant svarade: om det inte skakar längre så tycker jag inte du behöver bry dig. Bilar är personligheter och den kanske bara ville skrämmas lite !!
Att han skrev på baksidan var troligen bara av artighet. Det dom skriver för hand på ett papper lagras inte i någon databas, så det är bara den skrivande och du som vet vad det står.
Men det är klart, en besiktningsman kan ha rätt. Så fortsätt med den verkstad du har när något är oklart eller tvetydigt. Om man är stamkund och känd på ett ställe blir man ju vanligtvis väl behandlad också.
Anette62: Bilar blir som människor när dom (båda) blir äldre. Dom får egenskaper som gör att dom uppför sig på ett speciellt sätt. Dom kanske måste startas med en viss procedur, eller framföras på vägen på ett visst sätt för att gå bra. Jag minns en bil som en anhörig hade. Vederbörande körde nästan dagligen bara en viss sträcka fram och tillbaka. ibland hände det att bilen fick rulla på lite annorlunda vägar, besök i någon annan kommun eller annan ort. Då brukade det ofta uppstå problem eller oklarheter med funktionen. Knappast annars. Som tur var så fanns det en bilverkstad av lite äldre modell med en erfaren gubbe som hade sett det mesta. Han fixade också bilen när det hade uppstått sådana problem. Bilar blir individer som ett resultat av hur dom har vårdats eller underhållits i sina tidigare dagar.
Därmed inte sagt att du har en dålig bil. Om du håller koll på avvikelser och får veta om det är allvarligt eller inte så kan du säkert åka många mil till i din bil. Se bara till att den får sin skötsel i fråga om slitdelar och förbrukningsvaror (motorolja t.ex). Det står i instruktionsböckerna numera att man skall byta motorolja minst en gång om året. Och det gäller bilar som kostar en hel del över en kvarts miljon. När jag växte upp och gick från mopedåldern och gick in i körkortsåldern, var bilar slutkörda och skrotfärdiga efter 10 000 mil. Så gör vad du kan, även med hjälp och bistånd för att vårda din bil. Den kan rulla många gånger 10 000 mil.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]