- ons 25 nov 2020, 09:08
#1414687
Det där med att den"blir högre fram" är inte riktigt sant... Grejen är den att skärmkanterna är lägre bak än fram, och således ger en synvilla att bilen är högre fram. Skulle man däremot mäta den markfria gången fram resp. bak så skulle det inte diffa speciellt mycket.
Ytterligare en sak värd att tänka på är något som white faktiskt nämnde till mig förut... 740/940 har inte speciellt lång fjädringsväg även om det ser så ut, och ju mer man sänker desto kortare blir fjädringen. Det betyder att sänker man mycket så finns risken att orginalutdämparna kommer bottna(dom är helt enkelt för mjuka). 40mm brukar inte vara några problem(med fräsha dämpare), men 60mm så närmar man sig gränsen rätt kvickt.
Sen en annan grej att tänka på när det gäller 740/940 framvagnen..... Cambern går inte justera. Då lär man dit med andra komponenter som t ex ställbara topplagringar, ändra på länkarmarna osv osv.
Framvagnen på 740/940 är i den aspekten extremt dåligt designad.... Eller den är rätt kass överlag faktiskt...
960mkII, 850 och S/V70 har fullt justerbara framvagnar(nyare modeller har troligen det också, men dom är jag inte så hemma på så kan inte svära på det), och även 240 har mer justeringar än 740/940...
Inget av ovanstående spelar väl egentligen någon större roll om det bara är utseendet man är ute efter, men vill man faktiskt förbättra bilen mot orginalutförande så kräver det en hel del jobb utöver dämpare/fjädrar. Bump-steer är iaf det första problemet man kommer stöta på när man sänker.
Ytterligare en sak värd att tänka på är något som white faktiskt nämnde till mig förut... 740/940 har inte speciellt lång fjädringsväg även om det ser så ut, och ju mer man sänker desto kortare blir fjädringen. Det betyder att sänker man mycket så finns risken att orginalutdämparna kommer bottna(dom är helt enkelt för mjuka). 40mm brukar inte vara några problem(med fräsha dämpare), men 60mm så närmar man sig gränsen rätt kvickt.
Sen en annan grej att tänka på när det gäller 740/940 framvagnen..... Cambern går inte justera. Då lär man dit med andra komponenter som t ex ställbara topplagringar, ändra på länkarmarna osv osv.
Framvagnen på 740/940 är i den aspekten extremt dåligt designad.... Eller den är rätt kass överlag faktiskt...
960mkII, 850 och S/V70 har fullt justerbara framvagnar(nyare modeller har troligen det också, men dom är jag inte så hemma på så kan inte svära på det), och även 240 har mer justeringar än 740/940...
Inget av ovanstående spelar väl egentligen någon större roll om det bara är utseendet man är ute efter, men vill man faktiskt förbättra bilen mot orginalutförande så kräver det en hel del jobb utöver dämpare/fjädrar. Bump-steer är iaf det första problemet man kommer stöta på när man sänker.