Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det där med att den"blir högre fram" är inte riktigt sant... Grejen är den att skärmkanterna är lägre bak än fram, och således ger en synvilla att bilen är högre fram. Skulle man däremot mäta den markfria gången fram resp. bak så skulle det inte diffa speciellt mycket.
Ytterligare en sak värd att tänka på är något som white faktiskt nämnde till mig förut... 740/940 har inte speciellt lång fjädringsväg även om det ser så ut, och ju mer man sänker desto kortare blir fjädringen. Det betyder att sänker man mycket så finns risken att orginalutdämparna kommer bottna(dom är helt enkelt för mjuka). 40mm brukar inte vara några problem(med fräsha dämpare), men 60mm så närmar man sig gränsen rätt kvickt.

Sen en annan grej att tänka på när det gäller 740/940 framvagnen..... Cambern går inte justera. Då lär man dit med andra komponenter som t ex ställbara topplagringar, ändra på länkarmarna osv osv.

Framvagnen på 740/940 är i den aspekten extremt dåligt designad.... Eller den är rätt kass överlag faktiskt...
960mkII, 850 och S/V70 har fullt justerbara framvagnar(nyare modeller har troligen det också, men dom är jag inte så hemma på så kan inte svära på det), och även 240 har mer justeringar än 740/940...

Inget av ovanstående spelar väl egentligen någon större roll om det bara är utseendet man är ute efter, men vill man faktiskt förbättra bilen mot orginalutförande så kräver det en hel del jobb utöver dämpare/fjädrar. Bump-steer är iaf det första problemet man kommer stöta på när man sänker.
Jag sänker enbart för utessende så väghållningen spelar ingen roll
Min är lite högre fram än bak, men egentligen spelar det inte så stor roll för det ser inte så bra ut om det är mer avstånd mellan skärmar och däck fram än bak tycket jag, hellre tvärt om
Men om man måste göra egna camber justeringar kanske det är svårt att få det bra eller? Kanske bäst att låta det vara som det är
Hur mycket kommer det slita om man sänker 60 fram o 40 bak? Jag kör ca 2500 mil per år
Väcker lite liv i tråden igen
Att köra kapat var inget för mig har gjort det någon vecka nu, på landsväg går den nästan som original men så fort man kommer ut i skogen eller drar några kilo på kroken slår den i bott o blir väldigt obekväm
Har börjat kolla lite på dämpare och fjädrar och undrar om g&m dämpare är något att ha. Blistein som white tippsa om verkar bra men g&m är billigare
Kapade 2,5 fram o 2 bak så tror en 60/40 sänkning blir ganska likt, så undrar om 60 mm sänkfjädrar funkar med blisteinfunkar
Vad tror ni om den här sänkningssatsen? finns det någon som har testat och har erfarenhet av GM sport?
https://geparts.se/sv/gem-chassisatserv ... 0-940.html
Den är ju det absolut billigaste man kan få tag på nu så fattar att den kanske inte är lika bra som bilstein mm men den kanske duger för dagligt pendlande? läser både positiva och negativa kommentarer om GM. Nån som sa att dämparna var slut efter 2 månader och andra som säger att de funkar kanon. Den är ju så billig så måste va nån som testat.
Annars verkar bilstein b4 bara ett billigare alternativ, men är inte dom lika höga som original? I så fall funkar dom nog inte med 60 mm sänkning

Har också en annan fråga angående bump steer: white skrev att man måste sätta distanser på länkarmarna och styrlederna så undrar om det finns att köpa eller om man får tillverka själv. har inga problem med det nu, men kanske blir när man sänkt 60 mm fram, eller vad tror ni?
Mvh

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]