Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjena jag är ute efter en 3" downpipe till min 850 och jag var in på jt:s sida och då stog det på downpipen med fasst fläns med labyrinttätning och då unndrar jag vad menas med det,är det nått på turbon eller på downpipen som ska passas ihop??

Det vore as schyst om någon har bild på detta så jag fattar vad det menas och vad det är.

MVH
Senast redigerad av 1 Tommy Lagerlöf, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Nationalencyklopedin skrev:labyrinttätning, axeltätning på turbinaxlar. Tätningen består av ett antal tänder (smala eggar), som vanligen går från huset och tätt intill en slät yta på axeln.
Tyvärr kom jag inte åt mer, för man måste vara medlem för att se mer.
Men googla lite, det fanns en del att läsa. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
Tack för länkarna men dom sa mig inte mycket :wink: ,skulle uppskatta bilder och om nån kunnde säga om det jag har är en labyrinttätning direckt :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Addekarlsson skrev:
Nationalencyklopedin skrev:labyrinttätning, axeltätning på turbinaxlar. Tätningen består av ett antal tänder (smala eggar), som vanligen går från huset och tätt intill en slät yta på axeln.
Tyvärr kom jag inte åt mer, för man måste vara medlem för att se mer.
Men googla lite, det fanns en del att läsa. :D

Mvh/ Adde
Nationalencyklopedin skrev: labyrinttätning

labyrinttätning, axeltätning på turbinaxlar. Tätningen består av ett antal tänder (smala eggar), som vanligen går från huset och tätt intill en slät yta på axeln. Utformningen på tätningen görs för att få så stort tryckfall över och så litet flöde genom tätningen som möjligt. Tänderna kan vara raka eller snett riktade. De kan täta mot plan som ligger förskjutna i höjdled eller alla mot samma plan.

Ämnesklassning: Maskindelar: allmänt
Om det nu var till någon nytta...

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av tracker
det jag kallar labyrinttätning används enbart på rörliga delar för ex. roterande axlar mm.
är det i ett skruvförband så kallar jag det för ansatstätning.
Användarvisningsbild
av Tommy Lagerlöf
JT hadde skrivit labyrinttätning på en downpipe som jag kolla på med fasst fläns till min 850 då förmodar jag nu att det är en sån tätning som jag visar på bilderna :wink:
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]