m2c skrev: ↑fre 20 nov 2020, 10:38
Ursäkta trådkapning här, men om du har en årsmodell 2000 som det står i din profil så är det så den ska fungera. Den har inte expansionsventil utan en sk orificer. Den pumpar ner tills trycket blir för lågt. Sen vilar den ett tag för att starta igen. Längden på pauserna mellan starterna beror på hur mycket kyla som behövs.
Var det där riktat till mig?
Problemet i mitt fall är att kompressorn går med alldeles för låg intermittensfaktor (plus alldeles för kort cykeltid), det blir kort sagt otillräcklig kyla. Men kortsluter jag lågtryckspressostaten så blir det kallt och cykeltiden blir normal. Pressostaten är bytt så den ska vara okej.
Orificer eller inte, gömd i ett av rören finns en stryphylsa med filter för att skydda mot partiklar. Antar att filternätet sitter där av en anledning
Men samtidigt finns förstås en risk att filtret i sig blir igenkleggat.
Skulle ha bytt på ren chansning om den inte var så svårt att komma åt. Expansionsventilen kostar några tior, Volvo vill ha 3000 kr för att byta den..
exp_ventil.JPG (4.53 KiB) Visad 334 gånger
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66450 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Borde byta packning på oljepumpen. Kanske blir besök på Volvoverkstad, många år sen sist