Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Och det är inte så att fragment från den gamla kompressorn har satt igen expansionsventilen så att tryckvakterna stänger av AC:n när tryckskillnaden blir för stor..?
Användarvisningsbild
av pb81
Kan vara så. Blir att kontrollera tryckgivare, ventil och tempgivare på måndag. Men kan det vara så att den startar snabbt och sen väljer att inte starta pga kylan ute? Bör ju kunna kyla vid 11 grader ute tycker jag.
Det brukar vara först nedåt nollgradigt som AC:n brukar vägra att starta, iallafall på in gamla V70.
Att tryckvakterna säger ifrån kan tydligen hända vid (tillfälliga) besvärliga driftsfall så detta sätter inga felkoder utan tvångsöppnar bara magnetkopplingen i hopp om att allt ska ordna sig lite senare :-)
Användarvisningsbild
av pb81
Men detta är väl något en verkstad lätt skall kunna testa eller måste man prova sig fram genom att byta ut delarna? Är väl inga dyra givare heller så man kan ju nästan tycka att sånt bör bytas ut vid kompressorbyte.
pb81 skrev: tor 19 nov 2020, 18:47 ..Är väl inga dyra givare heller ..
Tror du att Volvo ger bort reservdelar gratis? :-D
Det verkar inte finnas någon verkstad som kan förklara mina AC-problem (kompressorn slår av och på hela tiden pga att lågtrycksvakten bryter). Volvoverkstan är på fel spår, likaså alla de andra jag har frågat! Utom möjligen en renodlad AC-expertfirma som misstänker expansionsventilen. Jag misstänker att den senare kan ha rätt, den är bara så förb**at svår att byta ;-)
Användarvisningsbild
av pb81
Hehe nä inget är ju gratis och det är inte volvo som betalar det heller. Det dryga i det hela är att AC är ju inget man fixa med hemma på garageuppfarten direkt. Kan ju inte prova mig fram på egen hand :/
av m2c
Erik Å skrev:
pb81 skrev: tor 19 nov 2020, 18:47 ..Är väl inga dyra givare heller ..
Tror du att Volvo ger bort reservdelar gratis? :-D
Det verkar inte finnas någon verkstad som kan förklara mina AC-problem (kompressorn slår av och på hela tiden pga att lågtrycksvakten bryter). Volvoverkstan är på fel spår, likaså alla de andra jag har frågat! Utom möjligen en renodlad AC-expertfirma som misstänker expansionsventilen. Jag misstänker att den senare kan ha rätt, den är bara så förb**at svår att byta ;-)
Ursäkta trådkapning här, men om du har en årsmodell 2000 som det står i din profil så är det så den ska fungera. Den har inte expansionsventil utan en sk orificer. Den pumpar ner tills trycket blir för lågt. Sen vilar den ett tag för att starta igen. Längden på pauserna mellan starterna beror på hur mycket kyla som behövs.
Användarvisningsbild
av pb81
Har inte skrivit något i min profil. Har bara min signatur där det står MY13, har uppdaterat profilen nu =)
Nu efter kompressorbytet har felkoden P0483 dykt upp, så det kan ju vara modulen till fläkten som strular nu alternativ tryckvakten misstänker jag.
av m2c
Kylfläkten är en väldigt viktig del av AC systemet. Felkod på den kan göra så att acn inte startar alls. Alternativt att det blir för högt tryck på högtryckssidan och den slår av pga detta.

Fixa den felkoden innan du gör något mer på AC systemet.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]