Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NeaXC70
Hej
Blir så trött på min bil, det mesta i motorn byttes ut av föregående ägare efter topplocksras, han sa att allt var bytt inkl spridare och matarledningen till dem men nope, allt var rent och fint och såg nytt ut. Men har nu efter ett drygt år som ägare fått börja från början igen, bilen har precis varit inne på verkstad efter att motorn rasade, de började hugga och stannade till slut, det visade sig att föregående ägare hade vikt huvudmatarkabeln till elen som styr motorn så den låg i kläm och några kablar hade brunnit, bilen såg bra ut och funkade bra men fick direkt ett olje/dieselläckage vid spridare 1 dvs den som ska återföra diverse smått å gott tillbaka i systemet, bytte o ring och bilen blev tät och funkade fint igen men nu efter 1 månad börjar motonj....n hugga igen, bör jag byta spridare eller är det någon styrenhet som kan strula? Det är en xc70 d5:a 2007. Jag kan inte hålla på med verkstad då jag är arbetslös utan måste ju fixa det mesta själv. Tacksam om någon har en idé om var jag bör börja, felkodsläsning av verkstad visade dålig kontakt spridare ett sedan tidigare. Eller har tankbil fyllt i bensin i dieselcisternen? Bilen är nytankad.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, hugger motorn oavsett varvtal, belastning, temperatur, kan du berätta lite mera om symptomet?

Saker man kan göra utan att behöva tömma plånboken helt:
Dränera bränslefiltret.
Byt bränslefilter (från ca 200kr),
procedur:
Spoiler »

Mät returmängd från spridarna, varm motor på tomgång (2-3m meter tunn bränsleslang , och 5 små flaskor)

Har bilen fortfarande problem med "dålig kontakt spridare ett", eller är det endast ett gammalt felmeddelande som borde raderas?
Om felet fortfarande är kvar, får man leta skador på kablage mellan motorstyrning (ECM) och spridaren.

Anpassad diagnosutrustning hade varit mycket bra att ha/låna , helst Vida/Dice så det går att köra olika tester på motorn. Om man vill skruva lite mer på bilen än att byta hjul och bromsklotsar, rekommenderar jag i det minsta en enkel men anpassad diagnosutrustning som t.ex. B-temas Volvo-läsare. Men det är inte utan kostnad...
av NeaXC70
Motorn står på verkstad och avläsning är gjord och det verkar vara styrenheten TCM ECM som går ut till alla styrenheter. Så de vill byta motormattan(motorkablage) dvs rubbet för att sedan fortsätta felsökningen, flertalet avbrända kablar hittades enligt avläsningen. Känns kört
av sicnarf
Vad tråkigt att höra att du blev lurad när du köpte bilen. Säkerligen visste han om dessa problem som var på gång. Jag lider med dig. Hoppas det inte blir för dyrt att få den iordning.
av NeaXC70
Jag gav 45000 för bilen för 1,5 år sedan, den var då totalrenoverade efter topplocksras med utbytt topplock mm, problemen kom snabbt med oljeläckage, kylarvätskeläckage mm som jag reparerade själv samtidigt så reklamerade jag bilen men säljaren var kontaktbar, sedan började felmeddelandena komma allt eftersom med växellådsservice, ingen kontakt med spridare, ingen kontakt med antispinn, styrservoservice osv. De bytte då kontakt till spridare, abs kransar, spridare 5, jag fick själv byta o ring till spridare 1, första verkstaden missade detaljen att koppla ihop spridare 5 med övrig elektronik/databoxar så bilen rasade direkt, verkstad 2 fullföljde programmeringen och gjorde det de ansåg var fel men motorn rasade igen. Jag har nu själv ringt en bilelektriker för en sekond opinion för att se om jag verkligen måste göra ett så stort ingrepp på en så gammal bil eller om jag kan avhjälpa felet genom att byta trasig kontakt/kabel och sedan få den att gå hjälpligt tills jag har lyckats köpa en ny bil för nu får jag bara skrotningspremien för den, den är inte värd att lägga 28000 för att byta något de tror är felet för att det sedan visar sig vara något annat. Det känns som att det är bättre att ha en gammal 240 så jag kan fixa allt själv i den. Dessa nya bilar är inget för mig att reparera på de ska bara funka. Mekaniken kan jag reparera men inte databoxar och så komplicerad el 😅
av sicnarf
Håller med dig. Hade en okomplicerad 745 i 15 år. Sedan köpte jag en billig V70 2001 för bara 8000 kr. Ville inte betala mer och få såna problem du råkade ut för. Rasade den så brydde jag mig inte. Men den har hållit 9 mån nu. Det finns billiga bra v70 ute trots många mil på dem. Många äldre som ägt de och varit välservade. Du kan ha tur.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Ingen rolig historia alls :-(
Men i nuläget vet vi bilen mycket trolig fortfarande har fel på motorns kabelhärva, jag ville ha skaffat en begagnad kabelhärva från skroten, spenderat några timmar på att byta den själv, inte komplicerat men tidskrävande.

Bilen kan fortfarande ha fel på olika moduler, t.ex korroderade kontakter på CEM, men det kollar man ändå vid/innan byte av kabelhärvan.

Efter byte får man kolla eventuella felmeddelande, och handla därefter.
(fortsätta att reparera eventuella kvarstående fel / sälja den vidare / sälja den i delar om man inte har ont om plats och tid)
av NeaXC70
Ja problemet är att byta den kabelhärvan bara är början, när den är inkopplad då som först kan det egentliga felet hittas genom avläsning om man kopplar upp felkodsläsaren och det är svindyrt på verkstad och jag har inget garage att jobba i själv så risken just nu är att jag får sälja bilen som reservdelsbil så jag blir av med den så jag slipper lägga mer energi eller pengar på bilen, behöver ju snabbt få en fungerande bil så jag kan få barnen till och från skolan 😅
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det är möjligt att felet ligger i kabelhärvan, och endast där, men det är svårt att säkerställa utan att...
Att byta kabelhärvan utomhus på denna tiden av året är troligen inte att rekommendera, man får i så fall ta något partytält till hjälp om det går.

Men kan inte bilen (barnen) vänta, får man välja mellan kostsam reparation på verkstad, eller låna/hyra/köpa annan bil.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]