Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alf455
#127515
Jag letar efter en m46 med överväxel-låda modell P,
vad sitter dom på för modeller, Tacksam för svar.
Micke
Användarvisningsbild
av Hilmer
#127521
Nu blandar jag förvisso alltid ihop vilken som är vilken (J-/P-type), men nu förmodar jag att det är den förstärkta du syftar på och då är svaret 740Turbo och ev 740GLT 16V.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#141244
m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#141248
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#141256
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Användarvisningsbild
av Hilmer
#141267
niklas gson skrev:
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:m46 sitter i 240 o 740 finns hur många som helst passar rakt av utan problem :)
Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#141937
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:
Hilmer skrev: Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.
mm sant det men tar man en låda från en 240 så e det bara att montera dit den..klart blandar man från 740 in så får man greja på mer finns ju dom som satt dit 5 växlade också så nog går det om man vill helt klart
Användarvisningsbild
av niklas gson
#141943
Hilmer skrev:
niklas gson skrev:
Hilmer skrev: Det finns flera olika varianter av M46 och man bör veta skillnaderna för att få en låda som passar avsett fordon.
vad e det för skillnad då medbringaren e väll den enda i så fall
Några av skillnaderna följer här, det finns säkert fler...

*Medbringare skiljer på före och efter 1978, på 740 hardyknut.
*Splines på ingående axel, 10-splines 75-78 och 22-splines 78B-.
*P eller J-type (standard/förstärkt), förstärkt endast på 740 turbo/GLT 16V.
*Uttag för hastighetsmätarwire på 240.
*Spakstället skiljer mellan 240/740.
*Wire eller hydralisk koppling.
*Sprängkåpan, 4/6-cyl och diesel, finns även kåpa till den stående B20in.

Som sagt det finns variationer i massor, även om det mesta går att flytta med/byta ut för att få det att passa så bör man ändå ha det med i beräkningen att skillnaderna finns och inte bara hävda att det inte är några problem att hänga dit. Den som inte är så hemma i ämnet kan lätt göra bort sig då.
mensant fel av mej att bara säja så vissa kanske tar det ordagrant
kanske inte så bra för dom som inte e så kunniga..

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]