Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Pazienza
Har åkt på en lackskada på stötfångare i bak (V60, 2017), har någon tips på någon lösning? Har ett färgstift till bilen, någon som har erfarenhet av detta?
IMG_20201113_192940.jpg
IMG_20201113_192940.jpg (402.25 KiB) Visad 3871 gånger
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Råkade köra på ett ca 80 kg utomhusskruvstäd jag använder för rörgängning mm
förra veckan i mycket låg hastighet då jag trött hade lastat av sista lasset vedkubbar
ur min XC60. Väldig otur ... .

Skruvstädet fastnade i bakdelen av bakskärmen och följde med bilen typ 1/2 meter.

Till min stora förvåning blev det bara en mindre än 1 cm^2 liten intryckning där vit
färg var borta och svart plast tittade fram vid fogen mellan över - och underdelen
skärmen. Robust byggda bilar tydligen ... .

Har en Volvos lacklagningssats med liten färgpensel och liten klarlackpensel och få
tillbaka den vita färgen kan jag men få det så det ej syns om man tittar lite noga kan
jag inte.

Instruktionerna som följer med lacklagningssatsen är för övrigt lite underliga med
figurer utan text och googlar man instruktioner finner man delvis motsägande text.
Tex. olika anvisningar om lämpliga temperaturer utföra arbetet vid.

Undrar om det inte kan vara bättre och spraya efter tejpning?

MVH
av Pazienza
OskarOskarsson skrev: fre 13 nov 2020, 20:50 Råkade köra på ett ca 80 kg utomhusskruvstäd jag använder för rörgängning mm
förra veckan i mycket låg hastighet då jag trött hade lastat av sista lasset vedkubbar
ur min XC60. Väldig otur ... .

Skruvstädet fastnade i bakdelen av bakskärmen och följde med bilen typ 1/2 meter.

Till min stora förvåning blev det bara en mindre än 1 cm^2 liten intryckning där vit
färg var borta och svart plast tittade fram vid fogen mellan över - och underdelen
skärmen. Robust byggda bilar tydligen ... .

Har en Volvos lacklagningssats med liten färgpensel och liten klarlackpensel och få
tillbaka den vita färgen kan jag men få det så det ej syns om man tittar lite noga kan
jag inte.

Instruktionerna som följer med lacklagningssatsen är för övrigt lite underliga med
figurer utan text och googlar man instruktioner finner man delvis motsägande text.
Tex. olika anvisningar om lämpliga temperaturer utföra arbetet vid.

Undrar om det inte kan vara bättre och spraya efter tejpning?

MVH
Ja de där lät oturligt... Polerade du något efteråt? Kikade lite på instruktionerna, nog var de lite luddiga.
av dannesk
Lobocut skrev:Använd försäkringen, och lacka om hela stötfångaren.
Ja det skulle jag iaf gjort, det är ju svårt och se omfattningen på den in-zoomade bilden. Alternativet är att laga med 2k-lackstift (inte de kassa 1k-lackstiften) och sedan våtslipa/polera övergången om man skulle vara nöjd med en sån reparation.
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]

Sirenen fungerar.. och har inte problem att larmet[…]