NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hade bilen på verkstad i förra veckan och de påpekade att en slang (benämnd ”slang inluft”) hade en spricka som de tejpade eftersom den inte fanns på lager. Tejpningen blev en nödlösning men det gick att få hem bilen utan problem.

Idag däremot går det att starta bilen, men så fort man gasar sjunker rpm och motorn dör. Blir motorn varm och man har lite tur så kan man få i en växel. När den väl rullar går den att köra rätt bra, men så fort det blir rödljus och man ska lägga i en växel riskerar man att bli ståendes på vägen. Skulle därför vilja byta slangen själv då det är många rödljus till närmsta verkstad.

Öppnade motorn och det syntes direkt vilken slang det handlade om. Lossade två skruvar och slangen var lätt att ta bort.

Nu till frågan: vad är det för slang? Finns reserv att köpa på Biltema? Eller annat ställe?

Har letat förgäves bland inluftsslangar, slangar till luftfilter mm men hittar ingen likadan. Den på min v50 har inga sidoslangar utan är bara en böjbar gummislang fäst med två slangklämmor.

Ytterst tacksam för hjälp!
Bilagor
8C74E77C-021F-4057-A932-D08E578A1AA1.png
8C74E77C-021F-4057-A932-D08E578A1AA1.png (390.9 KiB) Visad 4200 gånger
13AE0201-E224-4CDA-9593-C01223713691.png
13AE0201-E224-4CDA-9593-C01223713691.png (463.36 KiB) Visad 4200 gånger
A187D11A-F017-466C-A305-47927ACE1B7C.png
A187D11A-F017-466C-A305-47927ACE1B7C.png (459.98 KiB) Visad 4200 gånger
Japp det är en volvo genuine part.. Åtminstone stod det så på påsen ;)
Slangen/bälgen utsätts för vibrationer hela tiden mellan luftburk och motor/gasspjäll.. Så jag resonerade som så att 500 är dyrt, å andra sidan verkar den hålla 20.000mil och jag planerar att ha bilen i många år.. Så jag letade inte mer än på adcenter och mekonomen, men de hade inget, så jag bestämde mig för original istället för att leta vidare..
Låter klokt. Tyvärr är det långt till närmsta volvoåterförsäljare här.

Får jag fråga vilka problem du fick när din slang var trasig? Blev det samma problem med gaspådrag och hackande/döende motor som för mig?

Pratade nämligen med verkstaden nyss och de trodde felet låg någon annanstans. Enligt dem borde man ”nästan kunna köra utan slangen” på min bil. Felet uppstod efter jag tankat etanol, hade väl 20% bensin och 80% E85 i tanken.
Ska tillägga att min erfarenhet är kluven kring denna verkstad (mest positivt) men de gillar att ta betalt :bored:
Jag skulle tro, att du kört med den slangen en stund.. troligtvis har du sugit i dig en hel del skit som satt igen gasspjället också (med tanke på hur slangen ser ut..). Lossa dom 4 (8mm hylsa) och rengör från sot och avlagringar med ex teknisk bensin (jag använda Tröd sist) och en pensel och byt slang ska du se att det blir bra. Förhoppningsvis har du inte sugit i dig så mycket ofiltrerad luft så du fått skräp i maskin.

För övrigt: Motorn är gjord för att köra på bensin eller etanol eller vilket blandningsförhållande mellan dessa som helst. Det viktiga är att byter du bränsle att motorn får tid att adaptera sig. (Info i instruktionsboken) Kör ca 15 minuter utan att stänga av motorn efter tankning så är adapteringen klar. Bensin eller inte är oväsentligt då motorn ärligt talat går bättre på etanol..
Jag tvivlade en del på att sprucken bälg kunde orsaka dylika symtom.. Men kan faktiskt tänka mig såhär..
Att utan bälg/slang så funkar det nog ganska bra..
Men med bälg, en sprucken sådan alltså, så kan det påverka luftintaget alltför snabbt i vissa situationer, pga "snabbt dynamiskt tryckfall" som inte regleringen inte klarar av att kompensera tillräckligt snabbt..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för alla svar!

Det var den spruckna tjocka slangen (bälgen?) som var felet.
Lämnade in bilen på reparation. De såg inget fel förutom den. Tog ett par dagar för reservdelen att komma så fick köra hem samma dag. redan på hemvägen märkte jag att bilen gick bättre. De ”hade inte gjort något” men antagligen lyckats täppa igen sprickorna bättre än mig när de skruvade tillbaka den.

Sedan kom reservslangen som de satte dit och gjorde en felsökning - inga andra fel. Nu går bilen som den ska. De pratade om att en annan vakuumslang påverkades av läckaget och därav felet.

Jag har lärt mig att denna del kunde jag beställa orginal själv för 500kr, alternativt Ford Focus slang (ska vara samma) för 200kr och sparat ett rejält hål i plånboken :crying:
Får trösta mig med att jag åtminstone fick genomgång av övriga sladdar...

Söker man på ”Ford Focus 1684286” bör man hitta slangen. Volvos nummer är 6743538. Detta såg jag inte på min pga all tejp (eller slarv).

*Måste tillägga att hädanefter blir det inget mer Mekonomen för min del. Misstänker starkt att det var de som sabbade min högra drivaxel när de bytte däck i våras. Problemet med vibrationer kom dagen efter och vet inte hur många tusen det kostat bara för att lokalisera felet. De lyckades dessutom balansera däcken helt åt hel***e, vilket en annan firma trodde var felet. Men det är en annan historia...

Hursomhaver, tack för engagemanget!
Bilisten
Problemer tillbaka... kört 30 mil och fungerat perfekt. Tankade sedan etanol av gammal vana och det kom tillbaka. Andra ggn det kommer efter etanoltankning.
Felet uppstod på värsta tänkbara ställe; hela familjen, flera mil hemifrån, sent på kvällen på en mörk parkering.

Hade ändå kört 1h efter tankning. När motorn sedan blir varm går den i stort sett som vanligt...

Det går men lite trångt,har du kollat […]

XC90 baksäte går inte att låsa

Hej, Efter att jag fällt ner mitt vänstr[…]

Låna dragkrok Till BES

Hej alla, är det någon här i GBG o[…]

Hittade det här vid en googling, snarlik sit[…]