Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Putteman
poscarjr skrev: tor 08 okt 2020, 22:10 Hej,
är det nån som har en V90 (CC) med Maroon-Brown inredning (färgkod RA30) och svart innertak som har lust att lägga upp några bilder? Gärna så ny bil som möjligt.
Om man jämför bilderna på 'Bygg Din Volvo' med 'Build your own Volvo' så är det stor skillnad. Sistnämnda klart snyggast tycker jag och (turligen) så var skinnprovet hos ÅF även det mer likt det på den internationella byggsajten.
I detta nu är bilen beställd med Birch Light/Maroon-Brown och jag hoppas givetvis att det ska bli hur bra som helst :)
Tack på förhand,
Patric
Edit: har adderat till färgkoden RA30.
Jag var idag och tittade på just V90. Vill egentligen ha Blond inredning och Birch light lacken. Men som så många andra så menade säljaren på att det krävs att man är rätt aktiv med att ta bort minsta missfärgning på en så ljus färg. Och jag vet att jag har lätt för att strunta i det.

Därför så har jag funderat över just Maroon istället, tycker svart är lite trist. Men egentligen vill jag ju ha en ljusare kupé. Blir iaf panorama.

Men hur resonerar stilpoliserna kring just din kombo med Maroon och Birch? Jag funderar på samma, men klurar på om det liksom blir för stora kontraster med så ljus bil och så mörk inredning? Eller är det just dom kontrasterna som gör bilen snygg kanske? Har inte riktigt bestämt mig. Alt kan ju annars vara nån av dom mörkare lackerna till, t.ex. Pebble grey.

Någon med erfarenhet utav Blond inredning som kan bekräfta eller dementera att det behövs en del aktivt jobb för att hålla den fräsch?

Kan man gissa att Maroon inte är mer pyssel med än en svart klädsel?
Användarvisningsbild
av poscarjr
Jag har inte lyssnat på några stilpoliser, eller rättare sagt så är det nog ingen som gett sig till känna. Haha.
En bra beskrivning av mitt val är nog att jag valde exteriör och interiör var för sig. Kommer från en mörk bil (V70 Savile Grey) vilket gjorde att jag ville ha ljus den här gången. Birch Light tycker jag är väldigt snygg, speciellt ihop med kontrasten till de mörka partierna på en V90CC. Sen så har mina tre senaste bilar haft det mörka lädret så nu ville jag ha nåt nytt. Blond går bort för mig, tycker inte det är den snyggaste interiören helt enkelt och väger man sen in det som du är inne på med skötsel så är det absolut inget för mig. Nu vet jag inte om du sett Maroon i verkligheten men jag lyckades till slut att snoka upp en XC60 med Maroon hos min ÅF. Gillade det skarpt, känns lite mer exklusivt än det mörka lädret som ju är absolut vanligaste. (Dessutom så är Maroon i V90 snyggare än i en XC60 då dörrsidorna i princip är helt i Maroon på V90 till skillnad från XC60.)
Sen när allt kommer omkring så tror/tycker jag nog att min kombo är det som kommer "göra det till min bil".

Pebble Grey förresten - det var mitt förstaval när jag byggde bilen vid datorn men det gick bort direkt när jag fick se en hos min ÅF. Samma känsla som hos min nuvarande i Savile - väldigt oförlåtande mot lite smuts. Tappade i lyster precis som Savile.
Hade jag gillat och orkat att ständigt hålla bilen ren så hade jag nog valt Pine Grey. Det tror jag skulle bli kanon ihop med Maroon. (Utöver Birch alltså.)
Till sist (men det har du säkert redan koll på) - du säger att du vill ha en ljus kupé men tänk i så fall på att innetaket med Maroon är mörkt/charcoal.
Lycka till med Ditt val. Med betoning på Ditt. Det är du som skall gilla bilen. :)
Användarvisningsbild
av poscarjr
Just det, hittade en bild på en två år gammal V90CC med Maroon. Känslan är att lädret åldrats med stil.
2020-11-11_17h13_35.png
2020-11-11_17h13_35.png (441.05 KiB) Visad 575 gånger
av timebandit
Kan man byta färgen på bara innertaket?
För med Maroon Brown ger Blond innertak.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poscarjr
timebandit skrev: ons 11 nov 2020, 19:41 Kan man byta färgen på bara innertaket?
För med Maroon Brown ger Blond innertak.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk
Inte enligt min ÅF. Jag frågade om man kunde byta panelfärg iofs men svarat var att Volvo inte tillät att de fasta konfigurationerna ändrades.
Sen tror jag att blont innetak skulle bli lite spretigt kulörmässigt eftersom man då skulle få en mix av maroon, chacoal och blond. Min åsikt. 😊
av claekm
Haft min blond inredning i 1,5 år nu i min V90CC, och jag jagar bla. så det blir en del skitiga resor, men den är inga problem. Inte värre än den brun/svarta inredningen jag hade i tidigare XC60.
Bilagor
D894398D-9187-4D0B-869B-4C64C5AA909D.jpeg
D894398D-9187-4D0B-869B-4C64C5AA909D.jpeg (504.15 KiB) Visad 484 gånger
BDA3B301-5B6F-4CA8-AFCB-B275DDE6CD6F.jpeg
BDA3B301-5B6F-4CA8-AFCB-B275DDE6CD6F.jpeg (182.22 KiB) Visad 484 gånger
06303944-AA27-44E9-AF54-88F417AE5FCC.jpeg
06303944-AA27-44E9-AF54-88F417AE5FCC.jpeg (462.95 KiB) Visad 484 gånger
av Lövet
Ljus inredning blir inte smutsiga än mörk, det är bara att det syns mer. Å andra sidan syns damm och fingeravtryck (lister) mer på mörk inredning.
Köp det du vill ha. Kan inte tycka att det finns något tråkigare än silver med svart inredning som alla bilar köps i. @Putteman,
av Lövet
poseidon skrev:Silver med mörk inredning funkar ju och är rätt snyggt. Dessutom praktiskt.
...och väldigt hyrbil ;-)
av eqt
Lövet skrev:
poseidon skrev:Silver med mörk inredning funkar ju och är rätt snyggt. Dessutom praktiskt.
...och väldigt hyrbil ;-)
Ännu ett skäl till att det fungerar. Hade hyrbilarna varit utrustade med Maroon-Brown hade mer folk haft fler åsikter.
Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]