Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Det går att göra, men det är inte lätt att hitta info om det eftersom det faktiskt handlar om att koppla ur ett stöldskydd. Normalt krävs det även att startspärren fungerar av försäkringsbolaget. Volvo själva har väldigt lite info om detta systemet, tillverkare är VDO, eftersom det bara fanns 1-2 år innan Volvo gick över till transponder i nyckel och startspärr i ECU:n. Jag kom så långt att jag hittade ett diagram för inkoppling av spärren till min 960, men då var alla kablar uppmärkt med klisterlappar som togs bort efter installationen var klar.

Det blir nog till att sätta sig med ett kopplingsschema och återställa alla kablar :bored:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du får inga svar därför att ingen, mig själv inkluderad, vill bidra till att en endaste bil blir stulen pga. instruktioner för att koppla förbi/ur startspärren man skrivit. Det finns inget sätt för *oss* att veta att "den där snubben på internet" inte är ute efter att sno andras bilar.
Det är en moralisk princip, även om (dessa) bilar knappt är värda ett skit i pengar. Du har dessutom inte ens förklarat *varför* du vill koppla förbi startspärren....

Det enda jag kan säga är att informationen finns där ute på internet, men du lär gräva skapligt djupt för att hitta den.
Användarvisningsbild
av frasse4
Denna typ av startspärr bryter även startmotorn på samma sätt som att man försöker starta med växeln i D på en automat. Så om startmotorn snurrar är det inte startspärr en som är felet.
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]