Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1411335
Bilen ska väl leva längre än 8 år och 15000 mil. Det påverkar också andrahandsvärdet om det visar sig bli dyra problem.
av Lövet
#1411344
20FJan skrev:Jag är iaf orolig över livslängd på batteriet framför allt, men även fler risker med fler komponenter som kan gå sönder.
Tittar man på de hybrider som funnits länge, exempelvis Toyota Prius där de äldre nu är 20 år gamla, så visar de att batteriskador inte är något att oroa sig för. Det förekommer, men det är mer sällan än totala motorras på förbränningsmotorer, och det är ju inte något som man åker runt och oroar sig för ändå. Ett priusbatteri kostar runt 10k numera. Som att byta en uppsättning skivor och belägg på märkesverkstad...
https://www.ebay.de/itm/TOYOTA-Prius-W3 ... SwlcxeV2Dg
av 20FJan
#1411349
Så svaret på ursprungsfrågan blir?
B5 mot T5, förbrukning på ca 0.8 mot ca 1,1 l/mil.
Frågor man får ställa sig själv är:
Föredrar man att tanka diesel eller bensin?
Vill man betala ett högre pris, kommer man tjäna in merkostnaden i inköp, service och eventuella problem?
Blir det högre värdeminskning på B5 eller inte?
av AndS
#1411350
Eller så skjuter du från höften och väljer det du vill ha och tycker du vill betala för.
När jag valde nyutkomna V70II och nu V90CC så provkörde jag inte ens och V90CC fanns inte släppt till handlarna ännu som visningsbil, säljaren tyckte att du kan väl provköra en vanlig V90. En ny bil och modell går ju alltid bättre ände gamla trotjänaren så njet det behövs inte.
Lite kul att ha den inställningen här i forumet, märker man är i minoritet att inte fundera så mycket. ;-)
av Lövet
#1411378
@AndS, Beställer man nytt så tycker jag det är väldigt sällan det finns relevanta bilar att provköra. Det är de vanligaste motoralternativen och normal paketutrustning. Vill man ha nåt annat än det finns aldrig demobilar tycker jag. Min sista bil provkörde jag inte alls. Hur dålig kan den vara liksom? Det släpps inga dåliga bilar från de stora märkena längre.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1411392
Flera norska ägare berättar om att dragkroken lossnat på Audis elsuv e-tron...
Användarvisningsbild
av Derank
#1411419
20FJan skrev: lör 07 nov 2020, 12:24 Bilen ska väl leva längre än 8 år och 15000 mil. Det påverkar också andrahandsvärdet om det visar sig bli dyra problem.

Rätt så omöjligt att veta vad som sker om 10år el hur både med andrahandsvärdet och vad ett ev batteri kostar då. inte ens lönt att fundera på.
av troubleshooter
#1411542
AndS skrev:Eller så skjuter du från höften och väljer det du vill ha och tycker du vill betala för.
När jag valde nyutkomna V70II och nu V90CC så provkörde jag inte ens och V90CC fanns inte släppt till handlarna ännu som visningsbil, säljaren tyckte att du kan väl provköra en vanlig V90. En ny bil och modell går ju alltid bättre ände gamla trotjänaren så njet det behövs inte.
Lite kul att ha den inställningen här i forumet, märker man är i minoritet att inte fundera så mycket. ;-)
Samma sak här när jag beställde V90 CC, endast vanliga V90 fanns för provkörning, men hann i alla fall se V90 CC i verkligheten i Volvos utställningshall i kungsträdgården i Stockholm, och ska jag vara ärlig så gick jag nog bara magkänsla som gjorde att jag valde V90 CC, men varit nöjd med den sen dess även om det nu börjar bli dax för byte nu.......Helnöjd med dieseln, men stör mig inte så mycket på lite knatter vid acceleration, visst i garaget på jobbet så låter den fruktansvärt trist :-)

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]