- tor 05 nov 2020, 11:21
Det fanns bilar med mekanisk lastkännande bromskraftfördelare och ABS samtidigt. Ofta hade dessa bara en givare till bakhjulen, så att det hjulet som hade sämst grepp bak fick bestämma om det skulle släppas på bromsen där eller ej. En givare går bra att montera i differentialen, på en bakhjulsdriven bil.
Men sen den elektroniskt styrda bromskraftfördelningen infördes förändrade det läget. Nu bromsar bilarna betydligt kraftigare bak vid normal körning än vad de gjorde förr. Detta ökar slitaget bak. Det har ingenting med antisladd att göra, för det bromsar bara när du bär dig dumt åt.
På min XC70 tyckte jag det var dags att byta belägg bak efter 17000 mil. Efter 20000 mil bytte jag fram också, även om det egentligen var onödigt redan då. Men jag ville inte riskera att det skulle bli kritiskt efter ytterligare ett halvår, då jag brukar byta belägg vid behov när vinter/sommardäck ska på.
Att en del måste byta belägg mycket tidigare beror förstås på att de bromsar alldeles för ofta. Planerar man sin körning lite behöver man exempelvis inte bromsa bara för att man hinner upp en lastbil på landsväg. Men många gör det.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.