Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Moderna bilar bromsar mer bak i låga farter för att man ska slippa nigningen. Så det är mer komplext än att bara säga att det är 70/30 eller så..
Användarvisningsbild
av lennarte
Variosboy skrev:Moderna bilar bromsar mer bak i låga farter för att man ska slippa nigningen. Så det är mer komplext än att bara säga att det är 70/30 eller så..
70/30 kan nog stämma på bilar med "fast" bromsreglerings ventil, men sådana bilar säljs det inte idag. PV och Duett hade samma bromsar fram som bak (mindre hjulcylinndrar bak) , Amazon hade större trummor fram annars likadant (Wagner). Amazon med skivor fram hade Girling. Och bromskraftbegränsare, samma system som P1800 och många andra Engelska bilar.
P1800 fick sitt "S" (Sverige) när tillverkningen togs "hem" till Sverige p.g.a kvalitetsbrister på dom engelsk tillverkade modellerna. Sant eller inte? Vet ej, kanske någon vet det.
av Rådlös
Jo Lennart, jag har hört samma som du. Det gällde även SAAB 99 som hade en motor från Triumph från början (Bil-Triumph, inte MC-Triumph) Dom tog också hem tillverkningen senare, sades det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Jo Lennart, jag har hört samma som du. Det gällde även SAAB 99 som hade en motor från Triumph från början (Bil-Triumph, inte MC-Triumph) Dom tog också hem tillverkningen senare, sades det.
Just denna motor utlöste en mängd spekulationer om en efterföljande Super 99. Denna motor satt i Triumph Stag med yttarligare 4 cylindrar (alltså en V8 motor) nu valde Saab att vidareutveckla Turbo istället och resten är ju historia....... :x :x Sorry, nu hamnade jag utanför ämnet igen :-(
Det fanns bilar med mekanisk lastkännande bromskraftfördelare och ABS samtidigt. Ofta hade dessa bara en givare till bakhjulen, så att det hjulet som hade sämst grepp bak fick bestämma om det skulle släppas på bromsen där eller ej. En givare går bra att montera i differentialen, på en bakhjulsdriven bil.

Men sen den elektroniskt styrda bromskraftfördelningen infördes förändrade det läget. Nu bromsar bilarna betydligt kraftigare bak vid normal körning än vad de gjorde förr. Detta ökar slitaget bak. Det har ingenting med antisladd att göra, för det bromsar bara när du bär dig dumt åt.

På min XC70 tyckte jag det var dags att byta belägg bak efter 17000 mil. Efter 20000 mil bytte jag fram också, även om det egentligen var onödigt redan då. Men jag ville inte riskera att det skulle bli kritiskt efter ytterligare ett halvår, då jag brukar byta belägg vid behov när vinter/sommardäck ska på.

Att en del måste byta belägg mycket tidigare beror förstås på att de bromsar alldeles för ofta. Planerar man sin körning lite behöver man exempelvis inte bromsa bara för att man hinner upp en lastbil på landsväg. Men många gör det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
apersson850 skrev:Det fanns bilar med mekanisk lastkännande bromskraftfördelare och ABS samtidigt. Ofta hade dessa bara en givare till bakhjulen, så att det hjulet som hade sämst grepp bak fick bestämma om det skulle släppas på bromsen där eller ej. En givare går bra att montera i differentialen, på en bakhjulsdriven bil.

Men sen den elektroniskt styrda bromskraftfördelningen infördes förändrade det läget. Nu bromsar bilarna betydligt kraftigare bak vid normal körning än vad de gjorde förr. Detta ökar slitaget bak. Det har ingenting med antisladd att göra, för det bromsar bara när du bär dig dumt åt.

På min XC70 tyckte jag det var dags att byta belägg bak efter 17000 mil. Efter 20000 mil bytte jag fram också, även om det egentligen var onödigt redan då. Men jag ville inte riskera att det skulle bli kritiskt efter ytterligare ett halvår, då jag brukar byta belägg vid behov när vinter/sommardäck ska på.

Att en del måste byta belägg mycket tidigare beror förstås på att de bromsar alldeles för ofta. Planerar man sin körning lite behöver man exempelvis inte bromsa bara för att man hinner upp en lastbil på landsväg. Men många gör det.
Det är svårt att köra dagligen i Stockholmstrafiken utan att bromsa... Går inte att jämföra med någon som pendlar mellan Fagersta och Ludvika, Hammerdal och Strömsund eller Dorotea och Vilhelmina.
Dessutom ligger den adaptiva farthållaren och småbromsar lite så fort bilen framför tappar fart.
Användarvisningsbild
av lennarte
fjohan82 skrev:Går inte att jämföra med någon som pendlar mellan Fagersta och Ludvika, Hammerdal och Strömsund eller Dorotea och Vilhelmina
Jag kör inte i stockholmstrafik, och inte långpendlar jag heller. Men jag bromsar inte heller vid normal körning. Växla ner och motorbromsa räcker i dom flesta fall oavsett trafik. Dock får jag (som straff??) då ibland "bromsa rent" skivorna från rost. Om jag inte bytt klossar när det är hälften kvar så hade dom säkert "hängt med" i 15 - 17000 mil minst. Jag byter i god tid för att skona kolvarna mot rostangrepp och för, ju mindre belägg desto fortare värmer det upp bromsvätskan. Och har man varit med om kokande bromsvätska en gång gör man allt för att undvika det igen... :-o
av PerreS
Jag bor långt ute på landet, inte i Stockholms län, på grund av arbetet kör jag ändå nästan dagligen i stockholmstrafik. För någon vecka sedan kollade jag på beläggen fram och noterade att de inte behöver bytas än på ett tag. Bilen har gått drygt 24 000 mil sedan förra bytet, beläggen jag bytte ut då hade gått 23 000 mil och hade 3-4 mm kvar. Bak fick jag byta för några år sedan för att skivorna var rostiga. (S60 -05.)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag byter hellre bromsar för att de är utslitna än för att de är upprostade. Har aldrig haft problem med rostiga och skeva skivor och kärvande bromsok.
Då vet man att sakerna fungerar vid kraftiga inbromsningar, just för att de regelbundet motioneras.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw