Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är nöjd med min v90 CC D4 awd My19. Går hyfsat snålt för sin storlek och är tillräckligt stark. Svårt att tänka mig bensin.
När jag beställde vår 90CC 2016 gick vissa tongångar här i forumet att välja en diesel var fel och att bilen skulle bli svårsåld, vilket visat sig inte stämma.
Även problem att köra var man vill, även det har inte hänt är väl i princip bara några gator i Stockholms innerkärna som begränsas och vi är väl ganska få som kör där av alla bilägare ;-)
Så vad man väljer är väl utifrån behov och vad man uppskattar när det gäller bensin eller diesel.
Mildhybrid är väl endast en lösning att köpa sig lite tid för Volvo att få ned utsläppsvärdena i gällande testcykler , men kan kanske passa för vissa körmönster.
Ja diskussionen kring andrahandsvärde är ju mest trams, inga problem att sälja dieselbilar.

För övrigt är det begränsande regler för både bensin och diesel som gäller Stockholms enda (!) miljözon-2-gata och det är fritt fram att köra med en euro 6 diesel (V90), också efter 2022 när kraven skärps.

Ta den motor vars karaktär passar dig bäst.
HitTheRoadJack skrev: tis 03 nov 2020, 16:09 Iom du köper nytt är barnsjukdomar historia. Sensus har fått en snabbare processor t.ex

Når du 10% rabatt som privatperson är det bra.

Välj definitivt utrustning som inte gå att eftermontera. Dessa brukar dyka upp som frågor i forumet om det går att eftermontera vilket inte går: Dimljus, Ljus i bakredörrar, subwoofers, 4-zon klimat - små grejor mao. En luring - välj Volvo On Call för att få stöd för mobildata i bilen.
Haha här har vi någon som lovar guld och gröna skogar. Det är ingen hemlighet att Volvo fortfarande har problem med sina bilar. Ditt uttalande är direkt fel.
Pellejönsen skrev:
HitTheRoadJack skrev: tis 03 nov 2020, 16:09 Iom du köper nytt är barnsjukdomar historia. Sensus har fått en snabbare processor t.ex

Når du 10% rabatt som privatperson är det bra.

Välj definitivt utrustning som inte gå att eftermontera. Dessa brukar dyka upp som frågor i forumet om det går att eftermontera vilket inte går: Dimljus, Ljus i bakredörrar, subwoofers, 4-zon klimat - små grejor mao. En luring - välj Volvo On Call för att få stöd för mobildata i bilen.
Haha här har vi någon som lovar guld och gröna skogar. Det är ingen hemlighet att Volvo fortfarande har problem med sina bilar. Ditt uttalande är direkt fel.
Hjälp mannen då med vad du tycker :-)
ALLA bilmärken har problem.
Väljer du en ny ÄR i princip alla barnsjukdomar borta.
Därmed integrerad sagt att du får en felfri bil.
Det är trots allt tusentals komponenter som skall samverka.
Och åter igen, se punkt 1.

Jämför man med exempelvis Tesla så har Volvo extremt få problem på modeller som funnits ett par år.
Och ALL utrustning man lägger till utökar risken för att saker skall krångla.

Vår V90 hade en del problem (årsmodell 18, tillverkad efter sommaren 17) men fysiska saker har blivit åtgärdade och programvaror har städats. Bilen är inte felfri, såklart. Finns alltid något någonstans som dyker upp eller kommer dyka upp, men definitivt bekymmersfri nu anser jag.
Den startar. Den rullar. Skärmar funkar. Utan felmeddelanden.
Mekaniskt samma sak. Den rullar och rör sig utan klonk och kända fel.
Fortsätter det såhär blir det ett enkelt ägande framöver.
Men, INGEN, vet något om framtiden. För ALLA bilmärken. Den mest perfekta bilen i världen kan rasa om tio minuter. Den mest problemtyngda bilen i världen kan rulla i 15 år.
Nu är jag väldigt nära på skicka offert till 2 handlare + prata med min säljare för nuvarande bil. Har förberett honom i helgen att jag är intresserad. Vi var inne å tittade så sambon kunde vara med men hon bryr sig inte vad jag köper så länge det blir bra, haha

Har byggt klart i bygg appen nu iaf. Det enda som är riktigt svårt är val av färg på inredningen. Var kanske inte så nöjd med proverna som hängde på väggen.
Lacken blir Maple Brown metallic. Gillar inte ljusa lacker men mörka är hemska när man får poler repor eller andra repor men snygg ny :)

Bensin eller diesel är ett riktigt jobbigt val och inte pga vad som kommer ske i framtiden gällande drivmedel utan att jag inte vet hur körkaraktären skiljer sig på dessa moderna bilar?
Var tråkigt att se av dieseln bara har 50 liters tank men säkert inget problem.

4 zons klimat har jag inte bestämt mig för än men tror jag skippar det då vi extremt sällan har passagerare. Det är dom som är fram som skall ha alla bekvämligheter

Jag bryr mig nog inte om andrahandsvärde nu för denna blir att behålla i närmare 7år.

Angående lagerbilar så håller jag med om att dessa är bra prissatta när dom kör kampanjer, har ju en sådan idag. Men... Dom har aldrig den utrustning jag vill ha. Har en V60 D4 Summum idag och vill ju ha mer å bättre tillval snarare än att minska på det :)

Bekymmersfritt bilägande har jag tyvärr aldrig vart med om, inte ens med min nya V60 jag köpte 2018...
Men dom flesta barnsjukdomarna bör ju vara borta nu :)

Förövrigt, ingen som vet om man missar någon form av face-lift om man beställer en ny i dagarna?

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Vilken bil har en tank på 50 liter?
V90 med dieselmotor har 60 (D4/AWD) eller 70 liter (B5 AWD). Alla bensinare har mig veterligen 70-tankar.
Gällande facelift har den ju nyss kommit som MY21, den hänger nog med några år.
Ut och prova dem bilar med dem motoralternativ du är intresserad av och jämför. Frågar du vad som är bäst på detta forum kommer du få en massa olika svar beroende på vad den som svarar har för eget intresse och behov. Grunden är väl att det krävs att man kör en hel del mil per år för att det ska löna sig med diesel. Men om man får ett bra inköpspris på en diesel ändrar det sig ju fort. Men är ju en massa parametrar som påverkar och som man inte kan påverka speciellt om 7-8 år. Politikerna ändrar ju förutsättningarna mest hela tiden. Man måste gå på det som man tycker är bästa erbjudandet man kan få och känns rätt nu. Kommer alltid komma olika kampanjer etc. I 99% av Sverige kommer ju alla bilar att funka länge till. Lycka till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]